ساندویچ پنل

ساندويچ پانل ديواری چيست؟

ساندويچ پانل ديواری چيست؟

ساندويچ پانل ديواری یك نوع از مصالح ساختمانی و به عبارتی دیوارهای عایق پیش ساخته‌ای هستند كه معمولا در دیوارهای خارجی و همچنین دیوارهای پارتیشن داخلی ساختمان‌های انبارها، كارخانجات، سردخانه‌ها، سالن‌های صنعتی، ساختمان‌های تجاری، اداری، مغازه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، و ساختمان‌های مسكونی استفاده می‌شوند.

ساندويچ پانل ديواری از دو لایه ورق تشكیل شده‌اند كه مابین این دو ورق فوم تزریق شده است. ساندویچ پانل دیواری معمولا دارای فرم‌ها و شیارهایی می‌باشد که با هدف مقاومت بیشتر ورق و چسبندگی بهتر فوم به ورق، ایجاد می‌شوند. این نوع از ساندویچ پانل‌ پلی اورتان، به دو روش تولید می‌شوند: نیمه اتومات غیر پیوسته (Discontinuous) و یا تمام اتومات پیوسته (Continuous).

در تولید ساندویچ پانل های دیواری معمولا برای لایه های رویه و زیرین ساندویچ پانل و وابسته به شرایط اقلیمی منطقه و یا كاربری سازه از ورق‌های گالوانیزه، آلوزینك، آلومینیوم، پلاستیسول و یا استیل استفاده می‌شود.

سازه پوشش ماموت با استفاده از پیشرفته‌ترین خطوط خود با ظرفیت تولید متوسط 6.500.000 مترمربع در سال توانسته است حرف اول كیفیت را در تولید انواع ساندویچ پانل‌های دیواری با استفاده از ورق‌های گالوانیزه، آلوزینك، آلومینیوم، پلاستیسول و یا استیل بپردازد و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نماید.

ساندويچ پانل ديواری چيست؟

كاربردهای ساندویچ پانل دیواری

سردخانه ها

برای صحت عملكرد یك سردخانه، ‌لازم است كه در طراحی و اجرای یك سردخانه كمترین میزان هدر رفت سرما و همچنین كمترین میزان نفوذ گرما به داخل رعایت شود. برای رسیدن به این منظور بهترین راه حل اجرا شده تا به اكنون، با توجه به همپوشانی كامل ساندویچ پانل‌های دیواری سازه پوشش ماموت، ‌استفاده از ساندویچ پانل‌ دیواری در دیوار و سقف‌های یك سردخانه می‌باشد.

سردخانه ها

انبارها و سوله‌ها

بهترین متریال برای ساخت انبارها و سوله‌ها، متریال سبك می‌باشد، بنابراین ساندویچ پانل دیواری به دلیل وزن سبكی كه دارد می‌تواند برای ساخت انواع سوله‌های بزرگ و صنعتی نیز مناسب باشد.

اتاق‌های تمیز (Clean Rooms)

در ساخت این نوع سازه، رعایت استانداردهای بهداشتی بسیار حائز اهمیت است و باید از نفوذ هرگونه آلودگی در آن‌ها جلوگیری شود. ساندویچ پانل دیواری سازه پوشش ماموت با سطح صاف بهترین انتخاب برای
ساخت اتاق تمیز می‌باشد، زیرا به دلیل سطح صافی كه دارد از تجمع میكروب جلوگیری می‌كند.

سازه‌های پیش ساخته و كانكس‌ها

سازه‌های پیش ساخته و كانكس‌ها

از ساندویچ پانل‌های دیواری سازه پوشش ماموت نیز می‌توان در پوشش دیوار انواع سازه‌های پیش ساخته و كانكس‌ها بهره برد.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌های دیواری

استفاده از ساندویچ پانل های دیواری سازه پوشش ماموت برای ساخت سازه‌های مختلف، مزایای بسیاری را به ارمغان می‌آورد. یكی از مزیت‌های اصلی استفاده از ساندویچ پانل های دیواری ماموت سرعت بالای پیاده سازی و اجرای آنهاست كه اغلب یك آیتم مهم برای مشتریان می‌باشد. مزیت بعدی ساندویچ پانل دیواری سازه پوشش ماموت این است كه نسبت به مصالح دیگر مقرون به صرفه‌تر بوده و تمامی استانداردهای ذخیره سازی انرژی را رعایت می‌نماید. همچنین از آنجایی كه وزن سازه می‌تواند یك آیتم چالش برانگیز برای مشتریان باشد، استفاده از ساندویچ پانل دیواری گزینه مناسبی برای اجرا به خصوص در مناطق زلزله‌خیز می‌باشد. سازه‌ها اغلب نیازمند این هستند كه در برابر حرارت و سرما عایق باشند، بهره بردن از ساندویچ پانل دیواری، هزینه‌های مربوط با عایق بندی سازه شما را بسیار كاهش می‌دهد.

از دیگر مزایای ساندویچ پانل دیواری سازه پوشش ماموت عبارتند از:

  • عایق در برابر رطوبت و نفوذ ناپذیر در برابر برف، باران و گرد و خاك
  • مقاوم در برابر انوع مواد شیمیایی و قابلیت شستشو و بهداشتی بودن آن
  • مقاوم در برابر زلزله، زنگ زدگی، خوردگی
  • قابل استفاده در انواع شرایط آب و هوا
  • زیبایی در نما و قابلیت ساخت در انواع رنگ

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری

به طور كلی مشخصات فنی ساندویچ پانل ها را براساس چند پارامتر مشخص می‌كنند كه عبارتند از: ضخامت ورق رویه و زیرین، نوع پوشش و ورق، كلاس حریق، ضخامت و دانسیته فوم، طول و عرض. معمولا ابعاد ساندویچ پانل‌ها با توجه به نیاز مشتری و كاربری آن تعیین می‌شود. توجه داشته باشید كه ارقام و اعداد در مشخصات فنی هر ساندویچ پانلی، در هر شركتی با دیگری ممكن است متفاوت ‌باشد. اما به طور كل انتخاب یك ساندویچ پانل مناسب، به نوع پروژه شما بستگی دارد.

نصب ساندویچ پانل دیواری

نصب ساندویچ پانل دیواری

برای نصب ساندویچ پانل‌های دیواری باید به چند آیتم مهم مانند عرض و طول ساندویچ پانل و فاصله ستون‌ها از یكدیگر، قبل از اجرا و پیاده سازی پروژه توجه كنید. برای نصب این پانل‌ها ابتدا باید آن‌ها را با استفاده از پیچ و مهره و واشر به هم وصل و بعد آب‌بندی كنید. در مرحله اول برای نصب ساندویچ پانل دیواری، بایستی یك زیرسازی اصولی و استاندارد انجام شود كه در آن باید فاصله بین ستون‌ها به درستی اندازه گیری شود، ارتفاع پانل‌ها بررسی شود و جهت وزش باد در نظر گرفته شود.

پانل‌ها را می‌توان با توجه به شرایط به صورت عمودی و افقی نصب كرد كه به طور كل به دو روش نصب می‌شوند:

  • نبشی و ناودانی‌های آهنی
  • پیچ مخفی برای استفاده از روش نبشی و ناودانی‌های آهنی باید یك قاب با نبشی‌هایی كه زاویه 90 درجه دارند ایجاد شود و سپس پانل‌ها داخل قاب قرار بگیرند كه در این روش برای مخفی كردن فاصله بین ساندویچ پانل‌ها از چسب‌های مخصوص همین كار استفاده می‌شود.

این روش از نصب پانل های دیواری معمولا برای ساخت كانكس‌ها كاربرد دارد. اما برای ساخت ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی باید به صورت اورلپ عمل كرد. علت اینكه به این پانل‌ها پیچ مخفی می‌گویند این است كه پانل بعدی، پیچ پانل قبلی را پوشش می‌دهد و همین باعث می‌شود كه پیچ‌ها كاملا مخفی شوند. این ویژگی علاوه براینكه در ظاهر ساندویچ پانل تأثیر دارد، باعث افزایش مقاومت آن‌ها نیز می‌شود. بنابراین پیچ مخفی برای سازه‌هایی كه مقاومت و پایداری در آن‌ها حائز اهمیت است انتخاب مناسبی می‌باشد.

در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری به این نكات توجه كنید:

  • برای نصب ساندویچ پانل دیواری حتما از افراد كاربلد و متخصص بهره ببرید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید.
  • به فاصله استاندارد و اصولی پانل ها از یكدیگر توجه كنید و فاصله مجاز را رعایت كنید.
  • می‌توانید از پیچ‌های واشردار مخصوص برای نصب استفاده كنید.
  • حتما برای آب بندی ساندویچ پانل از چسب مخصوص استفاده كنید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.