ساندویچ پنل

آشنایی با فلاشینگ + انواع، کاربرد و مزایا

آشنایی با فلاشینگ + انواع، کاربرد و مزایا

وقتی از ساندویچ پانل ها برای پوشش سقف و یا دیوار استفاده شود، درزهایی که در بین آن ها ایجاد میشوند میتواند باعث عبور گرد و غبار به داخل سازه میشود. این گرد و غبار ها و رطوبت میتواند به سازه آسیب بزند و از طول عمر آن کم کند. فلاشینگ ها یا همان قطعه ای که شبیه نبشی های ساختمانی هستند برای جلوگیری از این اتفاق و حفاظت بیشتر از سازه ها در برابر همچین عواملی هستند. به عبارتی فلاشینگ برای پوشش درزهای بین ساندویچ پانل ها به کار میرود. در ادامه به توضیحات بیشتر درمورد این ابزار مهم میپردازیم.

ورق فلاشینگ چیست؟

فلاشینگ یک قطعه آلومینیومی (یا جنس دیگر) است که در درزهای بین ساندویچ پانل ها قرار میگیرد. هدف این قطعه ها جلوگیری از ورود آب به داخل سازه است. بسیاری از شرکت هایی که در زمینه تولید ساندویچ پانل ها فعالیت میکنند، فلاشینگ نیز تولید میکنند. ناگفته نماند که علاوه بر جنبه حفاظتی، فلاشینگ ها اهداف زیباییشناسی نیز دارند و گاهی برای زینت بخشیدن به نمای سازه به کار میروند. این قطعات ها میتوانند ابعاد و اشکال متفاوتی داشته باشند.

انواع فلاشینگ

فلاشینگ ها در اشکال هندسی مختلفی ساخته میشوند و هرکدام ویژگی های متفاوتی دارند و شما باید متناسب با انتظارات و کاربردی که برای آن ها در نظر دارید از میان آن ها انتخاب کنید.

فلاشینگ فلزی
  • فلاشینگ نبشی: از لحاظ ظاهری این مدل شکلی نزدیک به L انگلیسی دارد و خودش دو نوع بیرونی و داخلی دارد. احتمالا با دیدن شکل ظاهری آن میتوانید حدس بزنید که کاربرد این نوع برای اتصال دو قسمت پوشش دیوار و سقف به یکدیگر است. با این کار این درزها عایق میشوند و از ورود رطوبت به داخل کاملا جلوگیری میشود. لازم به ذکر است که نوع بیرونی این ورق ها باید از جنس ورق های گالوانیزه باشند چون این جنس مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی نشان میدهد و آسیب پذیری کمتری در برابر عوامل محیطی دارد.
  • ورق فلاشینگ سه پله: این مدل بیشتر شبیه حرف Z انگلیسی است. کاربرد فلاشینگ سه پله برای پوشش دادن به قسمت جلویی آبریز سقف است. این محصول علاوه بر اینکه در برابر رطوبت و مایعات مقاومت خوبی دارد، استحکام مناسبی نیز در مقابل آسیب های فیزیکی از خود نشان میدهد. فلاشینگ سه پله مانند فلاشینگ U شکل که در ادامه معرفی میکنیم دارای زوایا 90 درجه است.
  • فلاشینگ U شکل: این مدل گران ترین مدل فلاشینگ بوده و درست مانند اسمش، این قطعه شکل U دارد و دو لبه آن با هم موازی هستند. بیشترین کاربرد این نوع برای پوشش و عایق بندی ساندویچ پانل های سقفی است. البته همچنان برای قسمت آبریز سقف باید از مدل سه پله استفاده میشود. زاویه های این نوع همگی 90 درجه هستند. این میزان علاوه بر افزایش استحکام سبب ساده تر شدن نصب نیز میشود.
  • فلاشینگ تاج: همانطور که از نامش مشخص است، فلاشینگ تاج برای قسمت های تیزه یا تاج سوله ها به کار برده میشود. به طور کلی در ساختمان هایی که سقف فلزی دارند از فلاشینگ تاج استفاده میکنند. در نقاطی که مرکز سقف از دو طرف به یکدیگر نزدیک شده‌اند از فلاشینگ تاج استفاده میشود. فرایند عایق کاری با استفاده از نصب همین قطعه در نقطه مرکزی سقف سازه به پایان میرسد. احتمالا در هنگام نصب این محصول با قطعاتی همچون فلاشینگ زیره تاج و فوم درزگیری نیز رو به رو میشوید.

کاربردهای فلاشینگ

شاید برخی عقیده داشته باشند که استفاده از فلاشینگ آنقدرها هم اهمیت ندارد. اما باید بدانید که یکی از پرکاربردترین ابزارها برای آب بندی و پوشاندن درزها این نبشی ها هستند. علاوه بر این کاربردهای دیگری نیز دارند:

  • پوشاندن درزهای میان دو قطعه فلزی یا ساندویچ پانل به منظور پنهان سازی
  • زیبایی حاشیه های ساختمان با کمک گرفتن از فلاشینگ مناسب با طراحی
  • ایجاد محیطی غیرقابل نفوذ با استفاده از این قطعه
کاربرد فلاشینگ

  مزایای فلاشینگ

برخلاف باور عموم، این قطعات بسیار مهم و ضروری هستند و مزایای زیادی نیز دارند. مهمترین این مزایا همین مراقبت از سازه در برابر رطوبت و گرد و غبار است. این حفاظت باعث میشود از آسیب هایی که میتواند به ساختمان وارد شود تا حد زیادی جلوگیری شود و این موضوع سبب کاهش هزینه های بازسازی و تعمیرات میشود.

یک مزیت دیگر از این این قطعات که کمتر به آن پرداخته میشود این است که با وجود فلاشینگ از پیچیده شدن صدای باد جلوگیری میشود. در نتیجه صداهای ناخوشایندی که از این وزش باد ناشی میشوند و سبب سلب آرامش میشوند تا حد زیادی از بین میرود. وزش باد نه تنها میتواند صدا ایجاد کند بلکه ممکن است در دراز مدت به سازه آسیب بزند. پس این قطعه ها نقش مهمی در حفظ سلامت سازه دارند.

تفاوت فلاشینگ داخلی و خارجی چیست؟

نبشی و فلاشینگ های خارجی برای بخش هایی کاربرد دارند که بیشتر به نمای بیرونی ساختمان مربوط میشوند. مانند پوشش محیطی پشت بام ها. با استفاده از این فلاشینگ ها میتوان سازه را تا حد خوبی در برابر تابش های خورشیدی و دیگر عوامل محیطی بیرونی مقاوم کرد. نبشی نما نیز درواقع به فلاشینگ خارجی اشاره دارد که برای نمای بیرونی ساختمان و پوشش خارجی آن ها استفاده میشود. این سبک علاوه بر وظایف آب بندی و عایق بندی که همگی این قطعه ها بر عهده دارند، بار سنگین تری در زمینه زیبایی ساختمان نیز بر دوشش است.

فلاشینگ های نمای داخلی برای بخش هایی بهره گیری میشود که ممکن است آب و رطوبت از آن نواحی به داخل نفوذ کند. با نصب این نبشی های داخلی این آب ها به سمت خارج هدایت میشوند تا از آسیب به سازه جلوگیری شود.

سخن پایانی

با توجه به گسترش استفاده از ساندویچ پانل سقفی و دیواری و ساخت سازه های پیش ساخته و غیر پیش ساخته مختلف با این متریال ها، استفاده از فلاشینگ نیز هر روز در حال افزایش است. این نبشی ها با تنوع بالا در جنس و رنگ و ابعاد و اشکال مختلف همواره پاسخگوی نیاز افراد هستند و ساختمان های شما را به بهترین شکل عایق بندی میکنند. سازه پوشش ماموت نه تنها از بزرگترین تولید کنندگان ساندویچ پانل و سازه های پیش ساخته است، بلکه با کیفیت ترین فلاشینگ ها را نیز برای شما تولید میکند.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.