ساندویچ پنل

کاربرد و مزایای انواع ساندویچ پانل عایق

کاربرد و مزایای انواع ساندویچ پانل عایق

همانطور كه از نام ساندویچ پانل ها پیداست، از چندین لایه تشكیل شده‌اند كه معمولا شامل دو ورق پوششی نازك و یك هسته در بین آنها می‌شوند. این دو لایه ورق و هسته‌ای كه در بین آن‌ها قرار گرفته است در تمام ساندویچ پانل‌ها وجود دارد و در واقع به عنوان یك وجه تشابه در بین تمام انواع ساندویچ پانل‌ محسوب می شود. در بیشتر موارد، پوسته بیرونی یك ساندویچ پانل از یک ورق فولادی گالوانیزه تشکیل شده است. برای کسب اطلاعات درباره ی انواع ساندویچ پانل عایق با ما تا اخر متن همراه باشید.

پوسته داخلی را می‌توان از ورق فولادی گالوانیزه، ورق‌های آلومینیومی نازک، فولاد ضد زنگ یا GRP (پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه) ساخت. هسته ساندویچ پانل از مواد عایق مانند پلی اورتان (PUR)، پلی ایزوسیانورات (PIR) یا پشم سنگ ساخته شده است. متصل شدن لایه بیرونی و درونی هم به تركیب شدن مواد مورداستفاده كمك می‌كند.

وقتی صحبت از دوام و مقاومت در سازه‌ها می‌شود، ساندویچ پانل ها بسیار جلوتر از هم‌رده‌های خود هستند. به دلیل اینكه ساندویچ پانل ها از لایه‌های جداگانه تشكیل شده‌اند، اغلب با عنوان پانل‌های كامپوزیت شناخته می‌شوند. پانل‌های عایق، پانل‌های کامپوزیت یا ساندویچ پانل ها در طرح‌ها و انواع بسیار متنوعی وجود دارند.

انواع ساندويچ پانل عايق و كاربردهای آن‌ها

از پانل های عایق چطور استفاده می‌شود؟

انواع ساندویچ پانل عایق در بسیاری از صنایع مانند هوافضا، خودروسازی و ساخت و ساز استفاده می شوند. ما در این مطلب قصد داریم بر استفاده از پانل‌های عایق به عنوان عناصر آماده برای صنعت ساختمان تمرکز كنیم. پانل‌های عایق برای استفاده در انواع ساختمان، گزینه بسیار عالی هستند. شما با استفاده از ساندویچ پانل های عایق، در زمان صرفه جویی می‌کنید و همچنین هزینه و وزن را کاهش می‌دهید.

می‌توان از پانل های عایق در دیوار و سقف انواع سازه استفاده كرد. اگر ساندویچ پانل ها مستقیماً از کارخانه ارائه شوند، بلافاصله آماده استفاده هستند. به دلیل ویژگی‌های ذکر شده در بالا، امروزه پانل‌های عایق برای ساخت سالن‌ها، سقف‌های ساختمان‌های مسکونی بسیار محبوب هستند. پانل های عایق با هسته نسوز نیز اغلب به عنوان ساندویچ پانل های عایق در برابر شرایط جوی مانند رطوبت و حرارت و همچنین مقاوم در برابر آتش استفاده می‌شوند.

انواع ساندویچ پانل های عایق

1) ساندویچ پانل سقفی

انواع ساندویچ پانل عایق را می‌توان در یك نگاه تشخیص داد و این به این دلیل است كه دارای برآمدگی‌هایی هستند كه از ارتفاعات هم قابل تشخیص می‌باشند. پایداری، به ویژه در مورد پانل‌های سقفی ضروری است، زیرا آنها نه تنها باید وزن خود را تحمل کنند، بلکه باید بارهای احتمالی مانند برف را نیز تحمل کنند.

ساندویچ پانل‌های سقفی

برای اطمینان از نبود هیچ گونه درز بین دو پانل سقفی، یك لایه همپوشانی در بالای پانل مجاور قرار خواهد گرفت.

2) پانل های سقفی ECO

پانل های سقفی اكو (ECO) از جمله ساندویچ پانل های خاص هستند. در پانل‌های ECO زیر یا روی آن‌ها به جای فولاد از فویل آلومینیومی پوشیده شده است. پانل های سقفی ECO به ویژه برای استفاده در ساختمان‌های کشاورزی، مانند اصطبل و انبارها مناسب هستند.

انواع ساندويچ پانل عايق

3) ساندویچ پانل های دیواری عایق

پانل های دیواری عایق‌شده، به جای مهره‌های بلند روی پانل‌های سقف، دارای پروفیل خط‌دار برای پایداری هستند. از آنجایی که به دلیل نداشتن رج بلند هیچ فلپ همپوشانی وجود ندارد، پانل‌ها با استفاده از زبانه و اتصال شیار به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین به صورت اختیاری، می‌توان از پیچ‌هایی که از بیرون قابل مشاهده نیستند، با استفاده از یک سیستم تثبیت مخفی استفاده کرد. از ساندویچ پانل های دیواری می‌توان در سقف یا کف نیز استفاده کرد.

انواع ساندويچ پانل عايق

4) ساندویچ پانل های اتاق سرد

پانل های اتاق سرد شکل خاصی از پانل های دیواری هستند. ساندویچ پانل های اتاق سرد معمولا از لحاظ عایق بندی بهینه‌تر از پانل های عایق معمولی هستند. ساندویچ پانل های اتاق سرد اغلب دارای یك پوشش ایمن می باشند.

ساندویچ پانل‌های اتاق سرد

5) ساندویچ پانل های عایق برای نمای بیرونی و داخلی

لایه بیرونی یک ساندویچ پانل عایق از چندین لایه مختلف تشکیل شده است که آن را در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و یا زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. از آنجایی که تمام لایه‌های یك ساندویچ پانل وظایف خاصی را انجام می‌دهند، باید توجه داشته باشید که قبل از خرید، عوامل محیطی که پانل‌ها در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند را، تجزیه و تحلیل کنید تا یك انتخاب مناسب داشته باشید.

از آنجایی که لایه بیرونی و یا داخلی ساندویچ پانل های عایق، اغلب در معرض شرایط متفاوتی قرار می‌گیرند، مواد مورد استفاده در آن‌ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال، لایه بیرونی همیشه باید دارای یک لایه محافظتی UV باشد و در فضاهای داخلی مرطوب مانند استخرها باید از خوردگی محصول جلوگیری شود.

ساندویچ پانل‌های عایق برای نمای بیرونی و داخلی

6)هسته ساندویچ پانل های عایق

عایق بودن ساندویچ پانل‌ها تا حد زیادی به لطف هسته ساندویچ پانل حاصل می‌شود که توسط ورق‌های خارجی ساخته شده از فولاد یا آلومینیوم محافظت می‌شود. هسته ساندویچ پانل های عایق را می‌توان از مواد در ضخامت‌های مختلف ایجاد كرد.

هسته ساندویچ پانل‌های عایق

پلی اورتان (PUR)

پلی اورتان یک رزین مصنوعی است که در دهه 1930 توسط اتو بایر (Otto Bayer) و گروه تحقیقاتی او برای IG Farben ساخته شد. در ساندویچ پانل های عایق، پلی اورتان محبوب‌ترین ماده عایق است. اما پلی اورتان چقدر می‌تواند در عایق بودن یك ساندویچ پانل موثر باشد؟

پلی اورتان (PUR)

پلی ایزوسیانورات (PIR)

پلی ایزوسیانورات ها حتی در مقایسه با پلی اورتان خواص عایق‌بندی بهتری دارند. بنابراین، همان مقدار عایق‌بندی را می‌توان با ضخامت هسته کمتری به دست آورد. علاوه بر این، پانل‌های عایق‌شده با هسته PIR نسبت به پانل های با هسته PUR در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارند و دمای بالاتری را برای مدت طولانی‌تری تحمل می‌کنند.

حمل و نقل ساندویچ پانل های عایق

برای ساندویچ پانل هایی با طول حداکثر 24 متر، اصول مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا مطمئن شوید که پانل ها بدون آسیب حمل می‌شوند. ساندویچ پانل ها معمولا بسته بندی می‌شوند. برای اینکه در حین حمل و نقل به پانل‌ها آسیبی وارد نشود، باید به صورت افقی روی نگهدارنده‌های ساخته شده از فوم پلاستیکی یا چوب قرار گیرند. توجه داشته باشید که نگهدارنده‌ها باید در فاصله مناسبی از هم باشند، و محصول در سطحی متناسب با شكل و اندازه خود قرار گیرد. یعنی اگر سطح محصول صاف است، سطحی که روی آن قرار می‌گیرد باید صاف باشد. اگر سطح ساندویچ پانل منحنی است، سطحی که روی آن قرار می‌گیرد نیز باید منحنی باشد.

ذخیره سازی ساندویچ پانل های عایق

گاهی اوقات لازم است که پانل‌های عایق را در یک محل یا در یک انبار ذخیره کنید. حتما مطمئن شوید که ساندویچ پانل ها مستقیماً روی زمین قرار نگیرند، بلکه همیشه روی جداکننده‌های چوبی یا پلی استایرن (Polystyrene) قرار گیرند که پهن‌تر از خود پانل هستند. مطمئن شوید که بین بسته‌های ساندویچ پانل از اسپیسر استفاده شده است. بهترین شرایط نگهداری پانل‌های عایق، اتاق‌های خشک و عاری از گرد و غبار است که تا حدودی تهویه می‌شوند.

سازه پوشش ماموت با رعایت بالاترین استانداردهای مرتبط و استفاده از بهترین مواد اولیه و جدیدترین تكنولوژی های جهان، توانسته است حرف اول كیفیت در صنعت تولید ساندویچ پانل در كشور را بزند و شعار تجربه بهترین‌ها را به تحقق برساند.

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل با کارشناسان سازه پوشش ماموت در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.