ساندویچ پنل

تفاوت ساندویچ پانل پلی اورتان با ساندویچ پانل پشم سنگ در چیست؟

تفاوت ساندویچ پانل پلی اورتان با ساندویچ پانل پشم سنگ در چیست؟

ساندویچ پانل نوعی از مصالح ساختمانی محسوب می‌شود كه امروزه به دلیل سبك بودن و سازگاری آن با محیط زیست در مقایسه با مصالح سنتی در صنعت ساخت و ساز، از محبوبیت بسیاری در بین سازندگان برخوردار هستند. سازه‌های ساخته شده با ساندویچ پانل‌ها اغلب مقاومت خوبی در مقابل حوادث طبیعی دارند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی در انواع شرایط آب و هوایی باشند. ساندویچ پانل های پلی اورتان جزو پركاربردترین ساندویچ پانل ها به شمار می‌روند كه در كنار استحكام و مقاومت بالایی كه دارند، عایق مناسبی نیز محسوب می‌شوند.

علاوه بر پانل های تشكیل شده از فوم عایق پلی اورتان، امروزه ساندویچ پانل های پشم سنگ نیز به عنوان نوع دیگری از مصالح پیش ساخته شناخته می‌شوند كه به دلیل ویژگی‌هایی كه به همراه دارند، می‌توانند بعد از ساندویچ پانل پلی اورتان، گزینه مناسبی در ساخت و ساز باشند.

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل های پلی اورتان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی كه دارند و اینكه توانسته‌اند بسیاری از مشكلات و عیوب مصالح سنتی مشابه را برطرف كنند، جزو پركاربردترین مصالح پیش ساخته محسوب می‌شوند. ساندویچ پانل پلی اورتان اغلب به 4 نوع، ساندویچ پانل دیواری، ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل سردخانه‌ای و ساندویچ پانل اتاق تمیز تقسیم می‌شود كه برای ساخت هر یك می‌توان از ضخامت فوم و نوع ورق مختلفی بهره برد.
>>از ویژگی‌های پانل‌های پلی اورتان می‌توان به سبك بودن، عایق حرارتی مناسب، مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی، مقاومت نسبتا بالا در برابر زلزله، حمل و نقل آسان و هزینه كمتر اشاره كرد.

از این نوع پانل‌ها نه تنها در ساخت ساختمان‌ها بلكه در ساخت انواع سازه از جمله سردخانه‌ها، ساختمان‌های صنعتی، سالن‌های ورزشی، مراكز فروشگاهی، آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های تمیز نیز استفاده می‌شود كه می‌تواند در طول عمر دو برابری سازه‌ها موثر باشند.

مقایسه ساندویچ پانل پلی اورتان با پشم سنگ

ساندویچ پانل های پشم سنگ می‌توانند بعد از پانل‌های پلی اورتان، گزینه مناسبی به عنوان مصالح پیش ساخته باشند. به دلیل اینكه پشم سنگ نسبت به پلی اورتان سنگین‌تر می‌باشد در نتیجه حمل و نصب آن نیاز به تخصص بیشتری دارد و زمان نصب و اجرای آن بیشتر خواهد بود.

ساندویچ پانل پلی اورتان می‌تواند از نفوذ رطوبت جلوگیری كند و مانع پوسیدگی و خوردگی در سازه شود. در حالیكه پانل های پشم سنگ عایق رطوبتی مناسبی نیستند و احتمال پوسیدگی در سازه بسیار بیشتر است. یكی دیگر از ویژگی‌های بارز ساندویچ پانل‌های پلی اورتان، سازگاری آن‌ها با محیط زیست است. در صورتیكه طرفدار محیط زیست بوده و حفظ منابع طبیعی یكی از اهداف شما در صنعت ساخت وساز است، استفاده از پانل پلی اورتان بهترین گزینه می‌باشد.

هردو ساندویچ پانل پشم سنگ و پلی اورتان اغلب در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما سبك بودن و كیفیت و مقاومت بیشتر پلی اورتان باعث شده است تا جایگاه ویژه‌ای در بین سازندگان حوزه ساختمان سازی به خود اختصاص دهد. در صورتیكه هزینه كمتر، وزن پانل و یا ویژگی‌هایی از قبیل عایق رطوبتی و عایق حرارتی برای شما اهمیتی ندارد، ساندویچ پانل پشم سنگ می‌تواند گزینه مناسبی نیز باشد.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.