ساندویچ پنل

راهنمای جامع تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل

راهنمای جامع تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها مصالح ساختمانی پیش ساخته ای هستند که از دو لایه ورق فلزی و یک لایه عایق بین آنها تشکیل شده اند. این مصالح به دلیل مزایای فراوانی مانند وزن سبک، قیمت مقرون به صرفه، استحکام و دوام بالا، عایق حرارتی و صوتی، نصب آسان و سریع و مقاومت در برابر شرایط نامساعد محیطی، در طیف وسیعی از کاربردها از جمله ساختمان های صنعتی، تجاری، مسکونی، سردخانه ها و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. با اینکه از مقاومت بالایی برخوردار هستند، نگهداری ساندویچ پانل اهمیت زیادی دارد.

نصب ساندویچ پانل

طول عمر بالای ساندویچ پانل ها به چه عواملی بستگی دارد؟

ساندویچ پانل جزو مصالحی به شمار می رود که طول عمر بیشتری نسبت به سایر مصالح مشابه دارد که این طول عمر به عوامل مختلفی از جمله جنس و کیفیت متریال ساندویچ پانل، نحوه نصب ساندویچ پانل، کاربرد ساندویچ پانل و از جمله تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل بستگی دارد. اگر در نگهداری ساندویچ پانل تمام نکات ایمنی را رعایت کنیم و تحت نظر متخصص عملیات نصب و یا تعمیر ساندویچ پانل ها را انجام دهیم، کیفیت ساندویچ پانل و یا سازه ساخته شده با پانل را تا سال ها حفظ خواهیم کرد.

در تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

با انجام برخی اقدامات ساده می توان از ساندویچ پانل ها محافظت کرده و طول عمر آن ها را افزایش داد. در ادامه به برخی از مهم ترین روش های نگهداری ساندویچ پانل اشاره می کنیم:

  1. انتخاب مواد اولیه مناسب: انتخاب مواد اولیه با کیفیت بالا برای تولید انواع ساندویچ پانل، یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش طول عمر این مصالح است. ورق های فلزی استفاده شده در ساندویچ پانل باید از جنس باکیفیت و مقاوم در برابر خوردگی باشند.. همچنین، هسته عایق ساندویچ پانل باید از موادی با کیفیت بالا و مقاومت مناسب در برابر رطوبت، حرارت و آتتش ساخته شده باشد.
  2. نصب صحیح ساندویچ پانل: نصب ساندویچ پانل از جمله مواردی است که باید کاملا به طور تخصصی و توسط افراد با تجربه انجام شود تا سازه پانلی در طول طمان دچار شکستگی یا فرسودگی زودهنگام نگردد.
  3. بازرسی و تعمیر به موقع: بازرسی منظم ساندویچ پانل ها و تعمیر به موقع آسیب های احتمالی، می تواند از گسترش آنها جلوگیری کرده و طول عمر ساندویچ پانل ها را افزایش دهد.
  4. نگهداری در فضایی دور از نور مستقیم خوردشید: ساندویچ پانل ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور خورشید می تواند باعث خوردگی ورق های فلزی و تخریب عایق ساندویچ پانل شود.
  5. نگهداری در فضایی عاری از رطوبت: ساندویچ پانل ها را در معرض رطوبت و آب قرار ندهید. رطوبت می تواند باعث زنگ زدگی ورق های فلزی، پوسیدگی هسته عایق و همچنین رشد قارچ و کپک در بین پانل ها شود.
  6. دور نگه داشتن پانل ها از مواد شیمیایی: این مورد در صورتی است که نوع ساندویچ پانلی که انتهاب کرده اید در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیست و نه تنها در طول زمان دچار آسیب خواهد شد بلکه از بخشی از پانل به مرور از بین رفته و گاهی با تعمیر ساندویچ پانل مشکل رفع نخواهد شد. اما اگر محل نگهداری ساندویچ پانل طوری در نظر گرفته شده که در معرض مواد شیمیایی است، می بایست در انتخاب نوع ساندویچ پانل و متریال به کار رفته در آن دقت بسیاری کنید.
  7. درزبندی و آب بندی مناسب: هنگام نصب ساندویچ پانل، اگر درزبندی و آب بندی ساندویچ پانل ها به صورت کاملا اصولی انجام گیرد، تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر ساندویچ پانل ها خواهد داشت.
تعمیر ساندویچ پانل

تعمیر ساندویچ پانل ها چه تاثیری بر طول عمر این مصالح دارند؟

اگر هنگام خرید انواع ساندویچ پانل به مواردی مانند نوع متریال، جنس ورق ساندویچ پانل، کاربرد و نوع سازه و… توجه داشته و سعی کنید بهترین نوع ساندویچ پانل را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید، سازه شما کمتر نیازمند به تعمیر خواهد بود.

در صورتیکه سازه شما دچار زنگ زدگی، خوردگی و رنگ رفتگی شده است، سعی کنید تعمیر ساندویچ پانل های به کار رفته در سازه خود را در اولویت قرار داده و هر چند وقت یکبار به آن ها رسیدگی کنید و قطعات آسیب دیده را جهت جلوگیری از گسترش صدمات تعویض کنید.

ارتباط تعمیر و نگهداری اصولی ساندویچ پانل با مقاومت سازه

اگر به دنبال یک سازه پیش ساخته مقاوم و مستحکم به ویژه در شرایط محیطی سخت هستید، خرید ساندویچ پانل انتخاب درستی است اما در صورتی که برنامه منظم و مستمری برای نگهداری و تعمیر آن داشته باشید. هنگام خرید ساندویچ پانل فراموش نکنید که درباره نحوه نگهداری و یا زمان های مناسب جهت تعمیر ساندویچ پانل، با فروشنده مشورت کرده و از مشاوره و تجربه آن ها استفاده کنید.

تعمیرات و نگهداری صحیح از انواع ساندویچ پانل گاهی نیازمند دانش کافی و تخصصی می باشد. بنابراین بهره گیری از نصابان با تجربه و متخصص در این زمینه می تواند در فرایند نگهداری محصول بسیار موثر باشد. ساندویچ پانل ها اغلب مصالحی مقاوم در برابر انواع حوادث طبیعی هستند، اما اگر می خواهید این مقاومت به سال های طولانی بیانجامد می بایست در فرایند تعمیر و نگهداری آن به طور منظم کوشا باشید.

روش نگهداری ساندویچ پانل

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.