سازه فلزی

آشنایی با صفر تا صد فرآیند ساخت و اجرای سوله های صنعتی

آشنایی با صفر تا صد فرآیند ساخت و اجرای سوله های صنعتی

اولین سوله صنعتی در انگلستان ساخته شد و هدف آن انبار کردن محصولات کشاورزی و دامداری بود. همانطور که احتمالا حدس میزنید اولین سوله ها فولادی نبودند و از چوب برای در و دیوار آن ها استفاده میشد. سقف آن ها نیز با کاه پوشانده میشدند. اما چه شد که تقاضا برای سوله های صنعتی بالا رفت؟ جواب انقلاب صنعتی است. اینگونه شد که در طول قرن بیستم ساخت و اجرای سوله های صنعتی خیلی بیشتر از قبل شد و این بار از مواد مستحکم تری برای ساخت آن ها استفاده میشد.

سوله صنعتی چیست؟

سوله های صنعتی یکی از پر کاربردترین سازه ها در ساخت و ساز هستند اما بسیاری از مردم با آن ها آشنایی کافی ندارند. این سازه عمدتاً از جنس فولاد هستند و امکان فراهم کردن فضایی گسترده و باز برای مصارف مختلف را فراهم میکنند. یکی از ویژگی های بارز سوله فلزی و صنعتی، سرعت بالا و انعطاف در طراحی در فرآیند ساخت سوله و نصب آنهاست. شاید به همین دلیل خیلی از صنایع سوله های صنعتی را جایگزین ساختمان های سنتی کرده اند. حال سوال این است که این سوله ها چطور ساخته و اجرا میشوند؟

مراحل ساخت و اجرای سوله

ساخت و اجرای سوله در نگاه اول ساده به نظر میرسد اما هر یک از مراحل به ظاهر ساده آن نیازمند تخصص و دقت بالایی است که در این قسمت به آن ها اشاره میکنیم:

اجرای سوله صنعتی
  1. طراحی: در اولین مرحله، طراحان پس از بررسی نیازمندی ها و مشخصات پروژه ساختمانی (ابعاد سازه فلزی، برنامه کاربری، مواد استفاده شده و امکانات خاص مانند سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع) با استفاده از نرم افزارهای مهندسی سازه، مدل ها و نقشه های دقیقی از سوله را ایجاد می کنند.
  2. مهندسی و محاسبات: بعد از طراحی اولیه جزئیات سازه مورد محاسبه قرار میگیرد تا استحکام و ایمنی سوله صنعتی بر اساس استانداردهای مربوطه تایید شود. این محاسبات مربوط به بارهای وزنی، بارهای باد و زلزله و دیگر متغیرهای مهندسی است.
  3. خرید مصالح : مصالح اصلی مانند فولاد بر اساس مشخصات طراحی خریداری می شوند. انتخاب مواد با توجه به خواص مکانیکی، مقاومت در برابر زنگ زدگی و هزینه مربوط به تولید و نگهداری سوله صنعتی انجام می گردد.
  4. برش و خمکاری : این مرحله شامل برش تیرها، ستون ها و دیگر اجزای سازه فلزی و سوله صنعتی متناسب با ابعاد مورد نیاز پروژه است.
  5. جوشکاری: اجزایی که در مراحل قبل آماده سازی شدند در این مرحله با دقت به یکدیگر جوشکاری می شوند. جوشکاری متناسب با نوع مصالح انجام خواهد شد.
  6. نصب و مونتاژ: پس از انجام تمام مراحل بالا، مرحله نصب و مونتاژ در محل ساختمان آغاز می شود. این مرحله شامل نصب و اتصال دقیق و محکم تیرها، ستون ها، و دیگر اجزا است.
  7. انواع رنگ آمیزی سوله: نقش رنگ برای سوله ها مانند یک پوشش و آستر ضدخوردگی برای سازه های فولادی است. این انواع رنگ شامل پیگمنت های زینک کرومات، زینک فسفات و سایر پیگمنت های ضدخوردگی مانند پلی اورتان می شوند.
  8. كنترل كيفيت در حين ساخت و نصب و اجرا: این مرحله شامل تست های استاتیکی و دینامیکی، بازرسی های نقطه ای و تست های ضدحریق می باشد تا استحکام سوله کاملا تضمین شود و از حوادث احتمالی جلوگیری شود.  
  9. بهره برداری: مرحله آخر بهره برداری از سوله صنعتی است که سازه فلزی با بهترین کیفیت به مشتری تحویل داده میشود.
سوله فلزی

اهمیت رعایت استانداردها در ساخت سوله صنعتی

اگر یک سوله صنعتی بر طبق استانداردها انجام نشود میتواند سبب خسارات جبران ناپذیری شود. ساخت سوله استاندارد فرآیندی است که باید بر اساس ضوابط و مقررات ملی ساختمان و همچنین تخصص و تجربه کافی در زمینه طراحی و ساخت انجام شود. بنابراین تحقیق درباره سازنده و تولیدکننده سوله صنعتی جزو فاکتورهای مهم قبل از اقدام به ساخت سوله صنعتی است. سازه پوشش ماموت به حدی روی رعایت استانداردها تاکید دارد که شما میتوانید با خیال راحت سوله خود را از آن ها بخرید و نگران هیچ مشکلی از جهت رعایت استانداردها نباشید.

عوامل موثر بر قیمت سوله صنعتی؟

  • ابعاد ساختمان
  • نوع مصالح مصرفی
  • تعداد طبقات
  • مقدار انرژی مصرفی
  • قیمت روز ورق فولادی
  • نوع رنگ
  • دستمزد ساخت
  • وزن سوله

چه عواملی بر وزن سوله صنعتی تاثیرگذار هستند؟

وزن سوله صنعتی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت سوله، خود تحت تاثیر عواملی است که محاسبه دقیق آن ها وزن نهایی سوله را مشخص میکند؛ این عوامل عبارتند از:

ساخت سوله صنعتی
  • عرض دهانه: عرض دهانه سوله اهمیت بالایی دارد. هر چقدر عرض دهانه سوله افزایش پیدا کند منجر به افزایش طول تیر و متعاقب آن افزایش وزن سوله می گردد. اغلب در سوله هایی که عرض آن ها از 20 متر بیشتر است، وزن سوله به صورت تصاعدی بیشتر می شود.
  • ارتفاع سوله: افزایش ارتفاع سوله به منظور افزایش ارتفاع ستون ها و در نتیجه افزایش وزن سوله است. علاوه بر این زمانیکه ارتفاع سوله افزایش پیدا می کند، میزان بادگیری و اثر نیروی باد در سوله بیشتر شده و در نهایت وزن سوله بالاتر می رود.
  • طول سالن: با اینکه طول سالن تاثیر مستقیم بر وزن سوله ندارد، اما در نهایت بر وزن واحد سطح سوله موثر است.
  • بار برف منطقه: یکی از مهم ترین عوامل افزایش وزن سوله بار برف منطقه احداث می باشد که البته عرض دهانه زیاد هم (بیشتر از 20 متر) موجب افزایش اثر بار برف بر وزن سوله خواهد شد.

ساخت و اجرای صفر تا صد سوله صنعتی با سازه پوشش ماموت

سازه پوشش ماموت بزرگترین تولیدکننده انواع سوله صنعتی در خاورمیانه شناخته می شود. این مجموعه از سال 1370 فعالیت خود را آغاز کرد و با توسعه فعالیت های خود به عنوان یک سازنده برجسته تاکنون توانسته در پروژه های متعددی در داخل و خارج از کشور تجربه درخشانی کسب کند.

از جمله ویژگی های منحصر به فرد سازه پوشش ماموت در حوزه ساختمان، تخصص در تولید و اجرای سازه های فلزی و سوله های صنعتی برای پروژه های متنوع است. این مجموعه با استفاده از تجربه و دانش فنی خود، در زمینه ساخت انواع سازه صنعتی، کانکس و… برای پروژه های مختلف از جمله ساختمانی، صنعتی و تجاری به عنوان یک نام معتبر شناخته می شود.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.