ساندویچ پنل

ساندویچ پانل پلی استایرن + مزایا و کاربرد آن

ساندویچ پانل پلی استایرن + مزایا و کاربرد آن

شروع استفاده از ساندویچ پانل ها در صنعت هواپیما و صنعت نظامی بوده است. در دهه‌ های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، این متریال های متفاوت به عنوان یک متریال پیشرفته در صنعت هواپیما و فضانوردی به کار گرفته شدند. این متریال پیش ساخته به دلیل ویژگی ‌هایی نظیر سبکی، استحکام ساختاری و عملکرد حرارتی مناسب، برای کاهش وزن و افزایش کارایی هواپیماها انتخاب مناسبی بودند. در ادامه با گذشت سال ها استفاده از انواع ساندویچ پانل که ساندویچ پانل پلی استایرن نیز یکی از آن ها است بیش از پیش گسترش یافت.

ساندویچ پانل پلی استایرن چیست؟

همانطور که میدانید ساختار کلی ساندویچ پانل ها به گونه ای است که از دو لایه فلزی در طرفین و یک لایه فوم عایق در قسمت میانی این دو ورق فلزی ساخته شده است. انواع فوم عایق در ساندویچ پانل ها به عنوان لایه میانی استفاده مییشوند که در ساندویچ پانل پلی استایرن این فوم میانی از جنس پلی استایرن است که شاید عموم مردم آن را به نام یونولیت بشناسند. این جنس نسبت به سایر پانل ها قیمت مناسب تری دارد و میتوان آن را در ضخامت های مختلف متناسب با کاربرد تولید کرد. این جنس از فوم به کار رفته در پانل ها میتواند در سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی تولید شود و یکی از مقام ترین انواع ساندویچ پانل موجود در بازارها هستند.

پلی استایرن

انواع ساندویچ پانل پلی استایرن

بالاتر اشاره کردیم که انواع مختلفی از ساندویچ پانل استایرن قابل تولید و موجود هستند که میزان عایق بودن آن ها متناسب با ویژگی ها و دانسیته هایشان میتواند کمتر یا بیشتر باشد. در این بخش انواع مختلف این سه دسته از ساندویچ پانل را با هم بررسی میکنیم:

  • پلی استایرن منبسط شده (EPS): خلاقانه ترین نوع ساندویچ پانل پلی استایرن نوع منبسط شده آن است که به عنوان مصالح ساختمانی نیز کاربرد دارد. این مدل از دو لایه نازک فوم EPS ساخته میشود و قابلیت این را دارد که کیفیت عایق صوتی را افزایش دهد. استفاده از ساندویچ پانل های پلی استایرن EPS یک راه حل مقرون به صرفه برای افزایش استحکام و کارایی سازه ها است. ساندویچ پانل های EPS در مواجهه با مواد دیگر واکنشی نشان نمی دهند. به همین دلیل ساندویچ پانل های EPS به راحتی پوسیده نمی شوند.
  • معمولی: ساندویچ پانل هایی که از فوم پلی استایرن معمولی در آن ها استفاده شده است یک متریال همه کاره هستند که درواقع کارایی های مختلفی دارند. فوم پلی استایرن ترکیبی از مونومر استایرن و ترکیبات آلی با دیگر موارد است. این فوم ها را میتوان در ابعاد و اشکال مختلف تولید کرد.
  • پلی استایرن اکسترود شده (XPS): این دسته ساندویچ پانل ها بهترین گزینه برای عایق کاری و افزایش کارایی ساختمان در پروژه های ساخت و ساز است. چندین سال است که از این مدل فوم ها در ساندویچ پانل استفاده میشود. XPS ماده ای سبک وزن است که چگالی کمی دارد و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. ساندویچ پانل پلی استایرن XPS یک انتخاب محشر برای سازه هایی است که نیاز به مقاومت حرارتی بالایی دارند. فرایند تولید پلی استایرن EPS و XPS تقریبا مشابه است. با این تفاوت که گرانول های پلی استایرن در XPS در دمای بسیار بالایی گرم می شوند تا ذوب شوند
فوم پلی استایرن

کاربرد ساندویچ پانل با فوم پلی استایرن

این مدل فوم برای تولید ساندویچ پانل سقفی و دیواری به کار برده میشود. این متریال ها اغلب برای ساخت دیوار و سقف سازه های صنعتی، سوله ها و… به کار میروند. به دلیل عایق بالایی که فوم پلی استایرن در برابر صوت از خود ارائه میدهد، از این ساندویچ پانل ها برای ساخت سالن های ورزشی، سالن کنفرانس و استودیوهای کنترل صدا استفاده میشود. چرا که این سبک سازه ها صداهای زیادی تولید میکنند و برای حفظ آرامش اطرافیان نیاز است که این صداها کنترل شوند.

مقایسه فوم پلی استایرن و پلی اورتان

شاید برخی به اشتباه تصور کنند که فوم پلی استایرن و پلی اورتان یکسان هستند! اما اینطور نیست و تفاوت های مختلفی در کاربرد و ویژگی ها یا حتی ساختار شیمیایی دارند. در این قسمت به مقایسه فوم پلی استایرن و فوم پلی اورتان میپردازیم که بتوانید بهترین انتخاب را برای سازه های خود داشته باشید:

  • ساندویچ پانل های پلی استایرن به طور پیش فرض مقاومت کمتری در برابر حرارت و آتش دارد اما این به دلیل ضخامت کمتر آن ها است و اگر ضخامت فوم را بیشتر کنید، در برابر آتش مقاوم تر میشوند. اما به طور کلی میتوان گفت که پلی اورتان مقاومت بیشتری در برابر آتش دارد.
  • ساندویچ پانل پلی استایرن قابلیت بازیافت دارد و دوستدار محیط زیست هستند.
  • وزن سبک فوم پلی استایرن باعث میشوند فرایند حمل و نقل و نصب آن ساده تر باشد. این ویژگی سبب میشود انتخاب آن ها برای ساخت سازه های ساختمانی در مکان هایی که انتقال مصالح به آن ها مشکل است مناسب باشد.
  • یک ویژگی بد پانل هایی که فوم پلی استایرن در آن ها به کار رفته این است که گاها در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند و خیلی مناسب استفاده در دماهای بالاتر از 180 درجه نیستند.
  • ساندویچ پانل های پلی استایرن طول عمر بالایی دارند و در مقایسه با متریال های سنتی ساختمانی بسیار مقرون به صرفه تر هستند.
  • هزینه فوم پلی استایرن از پلی اورتان کمتر است که سبب میشوند قیمت ساندویچ پانل پلی استایرن نیز به نسبت پایین تر باشد.
  • پیشنهاد میشود که اگر نیاز دارید به طور کامل فضای سازه را در برابر ورود و خروج هوا عایق کنید، از فوم پلی استایرن استفاده نکنید.
ساندویچ پانل

نتیجه

ساندویچ پانل ها در ساخت انواع سازه های پیش ساخته کاربرد گسترده ای دارند و با افزایش قیمت ساختمان های سنتی، خیلی از افراد به سمت استفاده از آن ها رفته اند. در این مقاله سعی کردیم شما را با یک دسته بسیار کاربردی از پانل ها به نام ساندویچ پانل پلی استایرن آشنا کنیم که اگر احساس کردید برای سازه های شما مناسب هستند از این پانل های مقرون به صرفه و عایق استفاده کنید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.