سازه فلزی

سوله تیرورقی چیست؟ | مزایا و کاربرد سوله تیر ورقی

سوله تیرورقی چیست؟ | مزایا و کاربرد سوله تیر ورقی

استفاده از تیرورق ها به عنوان یکی از روش های قدیمی ساخت سوله شناخته میشود. به دلیل استفاده از فولاد در ساختار این سوله ها، سوله های تیرورقی وزن سنگینی دارند. این سازه های فلزی مزایا و کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز دارند که در این مطلب قصد داریم به آن ها اشاره کنیم.

سوله تیرورقی چیست؟

سوله ها از انبار ها گرفته تا آشیانه هواپیماها کاربرد دارند و این تنوع کاربری باعث شده است که در خیلی از پروژه های صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. سوله ها انواع مختلفی دارند که متناسب با کاربردهای مختلف نیز هستند. سوله تیرورقی یکی از انواع سوله ها است که به دلیل وجود فولاد در ساختار آن استحکام بسیار بالایی دارد.

سوله تیرورقی از اتصال ورق های فولاد در ابعادی که برای پروژه مناسب است تولید میشوند. به همین دلیل است که اولین قدم در تولید و ساخت این سازه های فلزی اندازه گیری ها و در نظر گرفتن فضای ساخت پروژه است.

اجزای تشکیل دهنده سوله تیرورقی

اسکلت سوله از اجزای مختلفی ساخته میشود که برخی از آن ها در تمام انواع سوله ها مشترک هستند. این اجزای مشترک، اجزای اصلی سوله هستند. برای ساخت یک سوله تیرورقی خوب دقت بالایی نیاز است تا محصول نهایی از نظر کیفیت قابل اطمینان باشد و از حوادث احتمالی پیش گیری شود.

اجزای سوله تیرورقی
  • ستون: اصلی ترین قسمت اسکلت سوله ستون های آن است. اجرای ستون ها دقیقا پس از فونداسیون است.
  • رفتر: قسمت هایی که به شکل هشت مانند در سقف سوله استفاده میشوند و برای منتقل کردن بار از سقف به ستون تعبیه میشوند.
  • لاپه: نام دیگر این بخش پرلین است که به عنوان اتصالات فرعی سوله استفاده میشوند و نقش محمی در استحکامات مربوط به سقف سوله تیرورقی دارند.
  • استرات: افقی شکل هستند و در طول سوله نصب میشوند. نقش استرات ها برای اتصال دو قاب متوالی در نقاط متقارن است.
  • مهاربند: این اجزا برای حمایت از اسکلت سوله استفاده میشوند و خود شامل انواع زیادی مثل سگراد، سینه بند، بادبند و وال پست و … هستند.

مزایای سوله تیرورقی

سوله های تیرورقی بسیار محبوب هستند و در صنایع ساخت و ساز کاربرد زیادی دارند که این موضوع با توجه به مزایای بسیار این سوله ها چندان دور از تصور نیست:

  • سهولت در جا به جایی: اجزای مختلف این سازه فلزی توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل میشوند و در صورت لزوم میتوان آن ها را از یکدیگر جدا کرد و سازه فلزی را به مکان دیگری منتقل کرد. همین امر سبب آسان شدن جابجایی این سازه ها میشوند.
  • امکان استفاده از جرثقیل: به دلیل فضای مناسب و ارتفاع زیاد ستون و سقف های سوله تیرورقی میتوان از جرثقیل های سقفی یا دروازه ای در این سوله ها استفاده کرد.
  • دوام و طول عمر بالا: به دلیل ساختار محکم و فولاد به کار رفته در این نوع سوله ها، این سازه ها دوام بسیار زیادی دارند و میتوان تا چندین دهه از آن ها استفاده کرد و نگرانی بابت استحکتم آن ها نداشت.
  • افزودن طبقه: برای برخی از کارفرماها این مورد مهم است که بتوانند طبقات بیشتری به سازه خود اضافه کنند که این امکان در این نوع سازه های فلزی وجود دارد.

مشکلات سوله تیرورقی

مانند هر محصول دیگری، سوله های تیرورقی نیز چالش ها و معایب مختص خود را دارند که باید قبل از استفاده از این نوع سوله، با آن ها آشنا باشید تا ببینید آیا این معایب در پروژه شما اختلالی ایجاد میکنند یا خیر؟

معایب سوله تیرورقی
  • هزینه بالا: فولاد بسیار محکم و متریالی بسیار مناسب برای ساخت سازه های فلزی است. اما به دلیل همین ویژگی های مثبت، هزینه ای بیشتر از دیگر متریال ها نیاز دارد. سوله های تیرورقی نیز به دلیل اینکه از فولاد ساخته میشوند، قیمت بیشتری دارند و برخی کارفرماها به خاطر این قیمت، سوله های خرپایی را جایگزین سوله تیرورقی میکنند.
  • وزن بالا: فلز فولاد فلزی سنگین وزن است و باعث میشود سوله های تیرورقی وزن زیادی داشته باشند. سنگین بودن این سوله ها بزرگترین ایراد آن ها است.
  • محدودیت ابعاد دهانه: حداکثر ابعاد برای دهانه این سوله ها تا 60 بدون ستون میانی است. در این صورت سازه نهایی بسیار سنگین وزن خواهد شد و نیاز به هزینه زیادی نیز دارد. به همین دلیل در مواردی که نیاز به دهانه با ابعاد بالا در سوله باشد، بهتر است از سوله خرپایی استفاده کنید.

تفاوت سوله تیرورقی و سوله خرپا

هر دوی این دسته از سوله ها، از انواع پرکاربرد سوله ها هستند که هرکدام برتری هایی نسبت به دیگری دارند و شما باید متناسب با نیاز های پروژه خود، گزینه مناسب تر را برای خودتان انتخاب کنید.

تفاوت ظاهری

این سوله ها از نظر ظاهری نیز با یکدیگری متفاوت هستند. میتوان گفت که سوله های خرپا از اشکال هندسی زیباتری ساخته شده اند و ظاهر بهتری نسبت به نوع تیرورقی دارند. درواقع سوله های خرپایی انعطاف بیشتری در ناحیه سقف دارند و همین امر باعث شده تا بتوان از اشکال هندسی مختلفی در این سقف این سوله ها استفاده کرد. در حالی که سوله های تیرورقی تنها به شکل قوسی یا شیب دار قابل پیاده سازی هستند.

کاربرد

سوله های خرپایی معمولا در موارد زیر کاربرد دارند:

  • سازه های صنعتی
  • سردخانه
  • انبار
کاربرد سوله تیرورقی

سوله های تیرورقی در موارد زیر کاربرد دارند:

  • مرغداری
  • کشورزی

البته که به دلیل اختلاف هزینه ها در ساخت سوله، برخی از افراد سوله خرپایی را جایگزین سوله تیرورقی میکنند.

پوشش سقف

سقف سوله های خرپایی میتواند در دو حالت نورگیر و پوشانه های مسدود کننده نور باشد. در حالی که سقف سوله تیرورقی از ورق گالوانیزه یا ساندویچ پانل است.

بهترین ساختار سوله تیرورقی

اگر به مسئله ابعاد سوله توجه کافی نداشته باشید و استانداردهای لازم را در این مورد در مسیر ساخت سوله رعایت نکنید، استحکام سازه شما قابل تضمین نیست و میتواند در مدت زمان خیلی کوتاهی دچار آسیب شود. به همین گفتیم که قبل از سفارش ساخت سوله درمورد ابعاد درست سازه اطمینان حاصل کنید. مرحله بعد انتخاب یک تولید کننده معتبر و مطمئن برای ساخت سوله تیرورقی است. سازه پوشش ماموت با سال ها تجربه در زمینه تولید محصولات مختلف برای صنعت ساخت و ساز و لیست بلند بالایی از سفارش های بزرگ در ساخت انواع سوله های فلزی، میتواند بهترین گزینه برای شما باشد.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.