ساندویچ پنل

آیا فوم ساندویچ پانل یک عایق حرارتی است؟

آیا فوم ساندویچ پانل یک عایق حرارتی است؟

استفاده از یک لایه هسته در ساندویچ پانل ها به دهه 1930 باز می گردد که از دو ورق فلزی و یک لایه هسته ساخته شده و معمولا از جنس تخته سه لا، چوب سخت یا کاغذ بود. سال ها بعد فوم عایق پلی یورتان به عنوان هسته ساندویچ پانل در تولید انواع پانل مورد استفاده قرار گرفت که به آن فوم عایق ساندویچ پانل نیز می گفتند.

عایق بودن ساندویچ پانل ها یکی از مهم ترین ویژگی های آنها در صنعت ساختمان محسوب می شود و به عبارتی از جمله مواردی است که این متریال را به یکی از مصالح مقاوم و در عین حال مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

عایق بندی ساندویچ پانل به واسطه استفاده از یک فوم با ویژگی عایق بندی در هسته ساندویچ پانل است. در ادامه با انواع فوم عایق ساندویچ پانل و کاربرد و مزایای آن ها آشنا خواهیم شد.

آشنایی با انواع فوم عایق ساندویچ پانل ها + کاربرد و مزایا

پلی یورتان (PU) یک کلاس از مواد پلیمری است که از واکنش یک ایزوسیانات با یک پلی ال تشکیل می شود. ایزوسیانات ها ترکیباتی هستند که حاوی دو یا چند گروه ایزوسیانات بوده و دارای یک اتم نیتروژن و دو اتم اکسیژن هستند. پلی ال ها ترکیباتی هستند که حاوی دو یا چند گروه هیدروکسیل می باشند.

پلی یورتان ها به دلیل خواص مکانیکی، شیمیایی و حرارتی عالی خود، طیف گسترده ای از کاربردها را شامل می شوند. آنها می توانند سخت، نرم یا الاستیک باشند و در برابر سایش، خوردگی و حرارت مقاومت ایده آلی داشته باشند. یکی از کاربردهای پلی یورتان، در فوم ساندویچ پانل ها است که به دلیل ویژگی عایق بندی که دارد امروزه با عنوان عایق ساندویچ پانل نیز شناخته می شود.

می توان گفت فوم عایق پلی یورتان که امروزه با اسم پلیمر نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از محبوب ترین عایق های انرژی در صنعت ساختمان سازی است. این فوم عایق حرارتی به دلیل قابلیت حفظ درجه حرارت به صورت یکنواخت، هزینه های انرژی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به عبارتی می توان گفت که ضریب انتقال حرارت یک دیوار آجری 1.5 متری برابر است با یک ساندویچ پانل استاندارد 4 سانتی متری.

مزایا ساندویچ پانل

در خصوص فوم های پلی یورتان استفاده شده در انواع ساندویچ پانل بهتر است با مفاهیم زیر آشنایی داشته باشیم:

  • دانسيته

دانسیته، چگالی، فشردگی و وزن مخصوص همگی به معنی مقدار جرم موجود در واحد حجم است. دانسیته یا تراکم جرم یک جسم با میزان جرم آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه جسم سنگین تر باشد در نتیجه دانسیته آن بیشتر است. هر چه دانسیته فوم پلی یورتان بیشتر باشد، وزن بیشتری داشته و مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد چرا که فضای خالی بین مواد تشکیل دهنده آن کم تر بوده و فشردگی بیشتری دارد.

  • فوم های پلی یورتان PUR و PIR

فوم سخت پلی اورتان (Rigid Polyurethane Foam) یا به صورت مخفف PUR از دهه ۱۹۶۰ در صنعت ساخت و ساز به عنوان یک ماده عایق با راندمان بالا استفاده شده است. توسعه صنعتی در اروپا و آمریکا منجر به تولید نسل دوم فوم های پلی اورتان یعنی فوم پلی ایزو جامد یا PIR شد.

  • کلاس حریق

برای سهولت در پیشگیری، آتش سوزی ها براساس استانداردهای متفاوت تقسیم بندی می شوند. حریق ها بر حسب ماهیت مواد سوختنی به کلاس های مختلف حريق تقسيم می شود كه يكی از آنها کلاس B است كه خود به سه گروه B3، B2 و B1 از گريد 3 تا 1 تقسیم بندی می شوند.

  • فوم پشم شیشه

فوم پشم شیشه نوعی عایق حرارتی و صوتی است که از الیاف شیشه ای بسیار نازک تشکیل شده و به صورت سوزن مانند و در اندازه های کوتاه تهیه می شوند. فوم پشم شیشه از مواد بازیافتی شیشه تولید می شود و به همین دلیل برای مصرف کننده بسیار مقرون به صرفه است.

فوم پشم شیشه
  • فوم پشم سنگ

فوم پشم سنگ نیز نوعی عایق حرارت محسوب می گردد که از مواد معدنی مانند بازالت، دولومیت یا سنگ آهک تولید می شود و به همین دلیل بسیار پایدار و سازگار با محیط زیست خواهد بود. لازم است بدانید که هنگام کار با فوم پشم سنگ از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید تا از تحریک پوست و چشم و مشکلات تنفسی جلوگیری شود.

تفاوت اصلی بین فوم پشم سنگ و فوم پشم شیشه در مواد اولیه آنها است. فوم پشم سنگ از مواد معدنی مانند بازالت، دولومیت یا سنگ آهک ساخته می شود، در حالی که فوم پشم شیشه از مواد بازیافتی شیشه تولید می شود. فوم پشم سنگ به طور کلی نسبت به فوم پشم شیشه پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست است و همچنین معمولاً مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به فوم پشم شیشه دارد. اما قیمت فوم پشم شیشه از قیمت فوم پشم سنگ ارزان تر است.

فوم پشم سنگ
  • فوم پلی استایرن

فوم پلی استایرن (EPS) نوعی پلاستیک فوم شده است که از مونومر استایرن ساخته می شود و در واقع یک هیدروکربن حلقوی است که به راحتی پلیمریزه می شود. فوم پلی استایرن در دو نوع اصلی تولید می شود:

  • فوم پلی استایرن انبساطی  (EPS):  این نوع فوم پلی استایرن نوعی ماده سفید رنگ است که از طریق افزودن یک عامل کف کننده به مونومر استایرن تولید می شود. عامل کف کننده باعث ایجاد حباب های هوا در پلاستیک می گردد که به آن ساختار متخلخل می دهد.
  • فوم پلی استایرن اکسترود شده  (XPS):  فوم ساندویچ پانل XPS از طریق اکسترود کردن پلی استایرن مذاب تولید می شود. پلی استایرن مذاب به صورت یک لایه نازک اکسترود شده و سپس سرد می شود. فوم ساندویچ پانل XPS مقاومت بیشتری در برابر فشار نسبت به فوم پلی استایرن انبساطی دارد.

یکی از معایب فوم پلی استایرن این است که غیرقابل بازیافت می باشد پس در نتیجه می توان گفت که با محیط زیست سازگار نیست، به همین دلیل معمولا برای استفاده به عنوان فوم ساندویچ پانل توصیه نمی گردد.

فوم پلی استایرن

آیا فوم عایق ساندویچ پانل با محیط زیست سازگار است؟

پاسخ به این سوال تا حدی به نوع فوم عایق ساندویچ پانل مورد استفاده در انواع ساندویچ پانل بستگی دارد. ویژگی سازگاری با محیط زیست و قابل بازیافت بودن از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که اغلب برای تولیدکنندگان متریال ساختمانی و یا صاحبان ساختمان های سبز بسیار اهمیت دارد. معمولا ساندویچ پانل با فوم عایق سازگار با محیط زیست در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند و هزینه های کمتری را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

ساندویچ پانل با فوم عایق پلی یورتان (PU) جزو بهترین متریال در ساختمان های پیش ساخته محسوب می شود که علاوه بر سازگاری با محیط زیست، قابلیت بازیافت داشته و به دلیل عایق بندی حرارتی و رطوبتی، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند.

مزایای یک فوم عایق ساندویچ پانل

در مجموع مزایایی که یک فوم عایق ساندویچ پانل به همراه دارد عبارتند از:

  • عایق حرارتی مناسب: فوم عایق ساندویچ پانل می تواند به کاهش انتقال گرما و سرما از طریق دیوارها، سقف و کف سازه پیش ساخته کمک کند. این امر می تواند به کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه های انرژی کمک بسیاری کند.
  • وزن سبک: فوم عایق ساندویچ پانل وزن کمتری نسبت به سایر مواد ساختمانی مانند بتن یا آجر دارد. این امر می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز و کاهش بار ساختمان شود.
  • عایق رطوبتی مناسب: یک ساندویچ پانل عایق باید در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب مقاوم باشد تا در شرایط آب و هوایی بارانی و برفی رطوبت و آب به داخل سازه نفوذ نکرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
  • مقاومت بالا در برابر حوادث طبیعی: برخورداری از مقاومت کافی در هنگام زلزله، سیل و … یک ویژگی مهم هنگام ساخت یک ساختمان می باشد که ساندویچ پانل ها این ویژگی را دارا هستند و می توانند از این لحاظ جایگزین مناسبی برای انواع مصالح ساختمانی سنتی باشند.
  • سازگاری با محیط زیست: برای اینکه فوم عایق ساندویچ پانل با محیط زیست سازگارتر باشد، باید از مواد قابل بازیافت استفاده شود و پس از پایان عمر مفید، به روشی پایدار دفع شود. همچنین، باید از فوم عایق با ضخامت مناسب استفاده شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری گردد.

به طور کل نوع فوم عایق ساندویچ پانل در هنگام خرید انواع ساندویچ پانل دیواری، ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل اتاق تمیز و یا ساندویچ پانل سردخانه ای از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند بر قیمت ساندویچ پانل تاثیرگذار باشد. نوع فوم عایق ساندویچ پانل در زمان خرید می تواند توسط مشتریان انتخاب شود اما معمولا پیشنهاد اکثر تولیدکنندگان فوم عایق پلی یورتان می باشد.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.