کانکس

انواع کانکس و کاربرد های آن

انواع کانکس و کاربرد های آن

کانکس یک بنای قابل حمل و مستقل است که به صورت یک تکه در محل، نصب و پیاده سازی می شود. کانکس ها مانند هر سازه‌ای می توانند به قابلیت هایی از جمله اتصالات الکتریکی، سیستم گرمایشی، سرمایشی و … مجهز شوند و در کاربری های مختلف، مورد استفاده قرار گیرند. کانکس ها یا کابین های قابل حمل حتی می توانند بیشتر از یک طبقه باشند که در اینصورت دسترسی به طبقات بالاتر بایستی توسط یک راه پله خارجی صورت گیرد. اگر ترجیح می دهید که فضای بیشتری داشته باشید، می توانید چند کانکس منفرد را توسط یک راهروی سرپوشیده از طریق درگاه ها به یکدیگر متصل کنید. در ادامه با انواع کانکس آشنا می شویم.

کانکس ها اغلب به عنوان یک مکان امن و سرپوشیده جهت اسکان موقت و یا واحد های ذخیره سازی استفاده می شوند که برای رفع نیاز های خاص ساخته شده و همچنین جایگزین مقرون به صرفه ای برای ساختمان های سنتی هستند.

این سازه ها اغلب از مصالح مقاومی تشکیل شده‌ اند که در نتیجه باعث عایق بودن و طول عمر بالای آن ها شده است. علاوه‌براین با توجه به نیاز و سفارش مشتری بهینه شده و در سریع ترین زمان در محل مستقر می شوند. سرعت اجرای کانکس و سازگاری آن ها با محیط و همچنین قابل حمل بودنشان، از دیگر ویژگی هایی است که باعث شده‌ اند، انتخاب بسیاری از صنایع و کاربری ها باشد. 

چرا کانکس؟

  • جایگزینی مقرون به صرفه برای ساختمان های سنتی
  • قابل تنظیم برای رفع نیاز های خاص مشتریان
  • بادوام و طول عمر بالا
  • سازگار با محیط زیست و قابل حمل به محل جدید
  • مناسب برای صنایع و موقعیت های مختلف مانند ساختمان‌سازی، صنعت معدن، نفت و گاز و…
  • یک انتخاب مقرون به صرفه برای اسکان موقت
  • انعطاف پذیر و راحت
  • مقاوم در شرایط آب و هوایی نامناسب
  • نگهداری آسان
  • قابل استفاده برای نیاز های مختلف از جمله کابین های نگهبانی، مکان ذخیره‌سازی، سرویس بهداشتی، دفاتر مهندسی و…
  • بدون نیاز به ساخت و ساز در محل
  • ارائه امنیت و مقاوم در برابر حرارت 
  • صرفه‌جویی در انرژی و قابل تجهیز با مصالح اولیه عایق
  • قابل طراحی و ترکیب با محیط اطراف
  • تحویل سریع و سرعت اجرای بالا
  • قابل طراحی در ابعاد و طرح های متنوع
  • قابل اجرا در مناطق دور افتاده 

انواع کانکس و کاربردهای آن ها

کانکس ها با توجه به نوع سفارش و نیاز مشتریان می توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر یک با توجه به نوع کاربری تجهیز شوند. انواع کانکس عبارتند از: 

کانکس حفاری

از آنجایی که عملیات حفاری اغلب در مناطق نفتی و یا در محل شرکت های گاز، پتروشیمی و تابعه نفتی صورت می گیرد و همچنین مدت زمان تقریبا طولانی را به خودش اختصاص می دهد، اغلب افراد جهت انجام عملیات به صورت شبانه روزی نیازمند اسکان موقت هستند که مناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه بوده و می تواند با امکانات رفاهی تجهیز شود. کانکس های حفاری اغلب از لحاظ ساختاری، از تیغه شاسی تیرآهن استاندارد IPE.360 تشکیل شده اند که از جنس فولاد بوده و دارای استحکام بالایی می باشند. 

کانکس حفاری دنیای ماموت

کانکس بحران

با توجه به افزایش شرایط بحران در مناطق مختلف کشور و اهمیت مدیریت این شرایط در سریع ترین زمان ممکن، یکی از راه حل های موجود، بهره‌مندی از کانکس بحران می باشد. کانکس های بحران در مواقع اضطراری می توانند نقش یک پناهگاه ایمن و مقرون به صرفه را تا مدت زمان طولانی ایفا کنند و نقش بسزایی در مدیریت شرایط نامساعد هنگام وقوع بلایای طبیعی داشته باشند. کانکس های بحران می توانند یک اسکان موقت برای خانواده های بی سرپناه، پناهگاهی برای آسیب دیدگان، محلی برای ارائه تجهیزات ایمنی و تجهیزات پزشکی باشند. 

کانکس بحران دنیای ماموت

کانکس سردخانه‌ای 

کانکس سردخانه ای که نام دیگر آن سردخانه کانکسی نیز می باشد، برای نگهداری و ذخیره سازی انواع مواد پروتئینی، گیاهی، دارویی، لبنیات و … استفاده می شود که می توان گفت یکی از کانکس های پرطرفدار و پرکاربرد در بین سایر انواع کانکس می باشد. کانکس سردخانه اغلب در دو نوع کانکس سردخانه ثابت و کانکس سردخانه متحرک در بازار عرضه می گردد که نوع متحرک محبوبیت بیشتر در این صنعت دارد. یکی از ویژگی های مهم در کانکس سردخانه تنظیم دمای داخل آن می باشد تا بتوان داخل کانکس را به دمای موردنظر رساند. 

کانکس سردخانه ای دنیای ماموت

کانکس کارگاهی

کانکس های کارگاهی یکی از ساده ترین کانکس ها می باشند که اغلب برای اسکان موقت به ویژه در محل پروژه های ساختمانی، عمرانی، نفتی و… مورد استفاده قرار می گیرند. کانکس کارگاهی می تواند مانند یک خانه، از امکانات رفاهی کافی برخوردار باشد و تا مدت ها یک مکان امن و راحت برای افراد فراهم آورد. با توجه به اینکه کانکس کارگاهی می تواند کاربر های فراوانی داشته باشد و بدون ایجاد هزینه، از محلی به محل دیگر نقل مکان کند، انتخاب بسیاری از مهندسین برای استراحت خود و کارگران پروژه بوده و از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. 

کانکس کارگاهی دنیای ماموت

کانکس اقامتی یا کانکس مسکونی

کانکس اقامتی یا کانکس مسکونی، در واقع یک سازه کوچک با امکانات یک خانه کوچک می باشد که به دلیل جا به جایی راحت و هزینه کمتر نسبت به ساخت یک خانه به روش سنتی، انتخاب هوشمندانه ای برای اسکان موقت است. 

کانکس سرویس بهداشتی

کانکس های سرویس بهداشتی یکی از ضروری ترین کانکس ها در هر مکانی هستند که با توجه به اهمیت بهداشت در آن ها بایستی شامل تجهیزات بهداشتی بوده و تمام قابلیت های یک سرویس بهداشتی را دارا باشد. هر واحد سرویس بهداشتی را به اصطلاح “چشمه” می نامند که کانکس سرویس بهداشتی می تواند یک چشمه، دو چشمه، سه چشمه و… باشد. کانکس سرویس بهداشتی اغلب به عنوان یک ساختمان مستقل ساخته نمی شود بلکه در داخل کانکس های دیگر و یا به عنوان سازه ای چسبیده به آن ها قرار می گیرد. 

کانکس فروشگاهی 

کانکس های فروشگاهی در ابتدا با طراحی و ساخت ساده و بدون تجهیزات زیادی در مناطق پر رفت و آمد تعبیه می شدند. این کانکس ها بسیار کوچک و با ظاهری بی آلایش صرفا برای کار و فروش انواع محصولات استفاده می شدند. تا به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی و ساخت کانکس های کارشناسی شده توسط طراحان و سازندگان با تجربه، به کانکس های فروشگاهی مجهز و آراسته تر تبدیل شدند که جذب مشتری بیشتری را نیز به دنبال داشتند. یکی از خصوصیات بارز کانکس فروشگاهی جا به جایی راحت است و از نظر هزینه، قطعا بدون دادن پول هنگفت و دادن اجاره ماهیانه، بسیار مقرون به صرفه بوده و کمک بسیار بزرگی به افراد در کسب و کار می کند.

کانکس مخابراتی

کانکس مخابراتی، یک سازه پیش ساخته جهت تعبیه دکل های مخابراتی و اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل وجود دستگاه BTS در کانکس مخابراتی، یکی از ویژگی های مهم در این نوع کانکس، قابلیت ضدآب و عایق بودن جهت جلوگیری از نفوذ آب و اختلال در عملکرد سیستم BTS می باشد. کنترل دمای هوای داخل، نگهداری و حفظ امنیت نیز از دیگر ویژگی های مهم در این نوع از کانکس ها می باشد. 

کانکس مخابراتی

کانکس ضد حریق

کانکس ضد حریق به کانکسی گفته می شود که طبق استاندارد جهانی NFPA توان تحمل حریق تا دمای 1100 درجه سانتی گراد را به مدت یک ساعت داشته باشد. مهم ترین نکته در خصوص این نوع کانکس ها استفاده از رنگ ضد حریق حتی تا قطر 1500 میکرون است که بسیار مقاوم تر از رنگ الکترواستاتیک بوده و در توان تولید اکثر سازندگان نمی باشد. در تولید کانکس های ضد حریق از ورق گالوانیزه به ضخامت مورد نیاز مشتری استفاده می شود که دارای ابعاد خاصی نبوده و طبق نظر مشتری تولید می شوند.

کانکس نگهبانی

یکی از بخش های مهم در هر کارخانه، مجتمع های مسکونی، تجاری، ساختمان های اداری و … بخش نگهبانی می باشد که معمولا به صورت یک سازه کوچک در داخل ساختمان و یا خارج از آن قرار می گیرد. کانکس نگهبانی با توجه به تعداد نفرات مستقر در آن طراحی و تولید می شوند که بایستی از امنیت کافی نیز برخوردار باشند.

کانکس نگهبانی دنیای ماموت

کانکس گیت عوارضی

کانکس عوارضی یا گیت عوارضی اغلب برای محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به راه بند و مکانی جهت دریافت عوارض دارند. کانکس گیت عوارضی معمولا شامل امکانات سرمایشی و گرمایشی کافی هستند و می توانند شامل ورودی و خروجی برای کنترل تردد باشند.

قیمت کانکس

قیمت کانکس با توجه به انواع کانکس و کاربری هایی که دارند، می تواند متفاوت باشد. یکی از مواردی که می تواند در قیمت کانکس موثر باشد، نوع متریال مورد استفاده در دیواره های کانکس است. اینکه کانکس از عایق بندی مناسبی برخوردار باشد نیز در قیمت کانکس تاثیرگذار است. از آنجایی که نوع امکانات رفاهی در هر نوع کانکس متفاوت خواهد بود، نوع این امکانات می تواند قمیت کانکس را افزایش و یا کاهش دهد. گاهی ممکن است که کانکس با توجه به نیاز و سفارش مشتری، یک طبقه و یا دو طبقه باشد که قیمت کانکس یک طبقه با کانکس دو طبقه نیز متفاوت است. 

کانکس سازه پوشش ماموت

ساخت کانکس با انواع کاربری ها در بازار، یکی از دغدغه های رایج در صنعت ساختمان است که به دلیل جا به جایی در شرایط آب و هوایی متفاوت می بایست از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. سازه پوشش ماموت به عنوان اولین تولید کننده سازه های پیش ساخته و انواع کانکس با بهره‌مندی از تیم مجرب طراحی و ساخت، توانسته است طی چندین سال سابقه درخشان در این زمینه، در سریع ترین زمان ممکن محصولات کانکس خود را به داخل و خارج از کشور ارسال نموده و نقش بسزایی در رفع نیازهای جامعه به ویژه در شرایط بحران داشته باشد.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.