ساندویچ پنل

ساندویچ پانل چه امتیازاتی نسبت به مصالح سنتی دارد؟

ساندویچ پانل چه امتیازاتی نسبت به مصالح سنتی دارد؟

امروزه با توجه به پیشرفت تكنولوژی، تمامی حوزه‌های كسب و كار از جمله صنعت ساختمان سازی دستخوش تغییراتی شده كه روش‌ها و مصالح تازه‌ای را نیز با خود به همراه داشته است. اگر صنعت ساخت و ساز امروز را با گذشته مقایسه كنید، كاملا قابل لمس است كه چقدر سرعت ساخت و ساز در سرتاسر جهان افزایش پیدا كرده و كیفیت و مقاومت جزو اصول اولیه هر سازه‌ای به شمار می‌روند. بعد از گذشت چندین سال استفاده از مصالح سنتی ساختمانی كه پیش‌تر از این تنها متریال قابل اعتماد برای ساختمان‌ها بودند، ورود ساندویچ پانل ها (Sandwich Panels) به دنیای ساختمان سازی، تحولی بزرگ در ساخت و ساز ایجاد كرده است كه به لحاظ بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فردی كه دارند، با مصالح قدیمی در حال رقابت هستند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم كه ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی؟ و ساندویچ پانل ها چه امتیازاتی نسبت به مصالح سنتی دارند و چطور شد كه جایگاه ویژه‌ای در بین سازندگان پیدا كرده‌اند؟

مزایای ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی ساختمانی

ساندویچ پانل ها امروزه به عنوان كارآمدترین و بهینه‌ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز شناخته شده‌اند كه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی كه دارند و متریال مقاومی كه در ساخت آن‌ها به كار برده شده است، جزو مصالح محبوب در بین سازندگان صنعت ساختمان سازی می‌باشد.

مزایای ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی ساختمانی

  • كاهش وزن در ساندویچ پانل ها

یكی از ویژگی‌های بارز ساندویچ پانل ها وزن كمتر آن‌ها نسبت به مصالح ساختمانی می‌باشد. بدون شك استفاده از مصالح سنتی در ساخت یك ساختمان، نیازمند فرآیندی جهت حمل مصالح به محل‌های مختلف برای ساخت و ساز است كه همین امر زمان‌بر بوده و نیاز به نیروی انسانی جهت مدیریت حمل و نقل می‌باشد. كاهش وزن در ساندویچ پانل ها بسیاری از مشكلات و خطرات محتمل در محیط ساخت و ساز را رفع كرده و باعث كاهش بسیاری از هزینه‌ها شده است.
جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل اتاق تمیز وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل اتاق تمیز

  • مقاومت ساندویچ پانل

همانطور كه می‌دانید، یكی از عواملی كه حوادث طبیعی به آن‌ها خسارت بسیاری وارد می‌كند، ساختمان‌ها و سازه‌ها هستند كه اگر از مقاومت كافی برخوردار نباشند، نه تنها آسیب جدی به محیط وارد می‌كنند بلكه جان افرادی كه در محل حضور دارند در خطر است و امنیت جانی به اندازه كافی وجود ندارد. ساندویچ پانل ها در برابر حوادث طبیعی دارای مقاومت كافی هستند و از آنجا كه وزن كمتری نسبت به مصالح سنتی دارند، آسیب جدی به محیط و افراد وارد نخواهند كرد؛ بنابراین امنیت بیشتری نیز دارند.

مقاومت ساندویچ پانل

  • حمل و نقل ساندویچ پانل

هر چقدر وزن مصالح ساختمانی كمتر باشد، حمل و نقل و جا به جایی آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. لازم به ذكر است كه حمل و نقل ساندویچ پانل‌ها برخلاف مصالح ساختمانی از قواعد و اصول ویژه‌ای برخوردار است تا به آن‌ها آسیبی وارد نشود و صحیح و سالم به محل نصب ساندویچ پانل منتقل گردد.

  • نصب ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها به عنوان مصالح پیش ساخته یاد می‌شوند، به همین دلیل مستقیما به محل ساخت برای نصب منتقل می‌شوند. اگر نصب ساندویچ پانل توسط متخصص انجام شود، زمان كمتری نسبت به مصالح ساختمانی صرف می‌شود و به دلیل وزن كمتری كه دارند، بسیار آسان‌تر نیز انجام می‌شود. در نصب ساندویچ پانل‌ها دیگر نیاز نیست كه نیروی انسانی مدت زمان بسیاری در ارتفاع باشد، بنابراین از خطرات محتمل نیز جلوگیری خواهد كرد.
جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سردخانه ای وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل سردخانه ای

نصب ساندویچ پانل

  • عایق بودن ساندویچ پانل

به دلیل استفاده از فوم پلی اورتان در جداره میانی ساندویچ پانل‌ها، خاصیت عایق حرارتی و عایق رطوبتی بسیار بیشتری نسبت به مصالح سنتی دارند. به طور مثال ضریب انتقال دمای یك ساندویچ پانل به ضخامت 5 سانتی متر بعلت ضریب انتقال حرارتی فوق العاده پایین معادل یك دیوار آجری به ضخامت 172 سانتی متر است كه همین امر منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و كاهش هزینه‌ها در طولانی مدت خواهد شد.

  • قابلیت بازیافت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها می‌توانند بعد از چندین سال بازیافت شده و مجدد مصارف مختلفی داشته باشند. بنابراین گزینه مناسبی به عنوان یك متریال سازگار با محیط زیست هستند. ساندویچ پانل ها یك مصالح محبوب برای سازندگانی هستند كه طرفدار محیط زیست بوده و كمترین هدررفت را از ساخت و ساز خود انتظار دارند.

قابلیت بازیافت ساندویچ پانل

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح سنتی در یك نگاه

  • مقاومت بیشتر پانل‌ها در مقابل حوادث طبیعی
  • قابلیت بازیافت ساندویچ پانل
  • مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و پوسیدن
  • تنوع در رنگ
  • هزینه مقرون به صرفه ساندویچ پانل
  • صرفه جویی در زمان و انرژی
  • طول عمر بیشتر ساندویچ پانل

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سقفی وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل سقفی

بین ساندویچ پانل و مصالح سنتی، بدون شك ساندویچ پانل ها حرف اول را می‌زنند زیرا ویژگی‌های قانع كننده‌ای برای سازنده دارند و می‌توانند گزینه مقرون به صرفه‌ای برای آن‌ها باشند. اما پیشنهاد می‌شود، قبل از هر اقدامی جهت ساخت و ساز، با یك كارشناس و مشاوره در این خصوص مشورت كرده و كاملا اصولی پروژه خود را متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی شروع كنید.

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل با کارشناسان سازه پوشش ماموت در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.