سازه فلزی

کاربرد سازه و اسکلت فلزی در صنایع مختلف

کاربرد سازه و اسکلت فلزی در صنایع مختلف

اسکلت های فلزی به نوعی یکی از اجزای اساسی در بسیاری از صنایع هستند و کاربردهای وسیعی در این صنایع دارند. یکی از شناخته شده ترین سازه های فلزی که میتوان نام برد برج ایفل است که احتمالا همگی با آن آشنایی دارید. دلایل اصلی کاربرد سازه های فلزی در صنایع مختلف، مقاومت بالا و انعطاف پذیری آنها است. همچنین به دلیل ساخته شدن از فولاد، استحکام بالای این سازه ها نیز مورد توجه بسیاری از صنعت ها قرار گرفته است.

صنایعی که از سازه فلزی استفاده میکنند

بسیاری از صنایع (هر یک به دلایل خاصی) از سازه فلزی و اسکلت های فولادی در ساخت و سازهای خود استفاده میکنند. در این قسمت هر یک از این صنایع را مورد بررسی قرار میدهیم. اگر کسب و کار شما نیز در بین این صنایع قرار دارد، احتمالا میتوانید به استفاده از اسکلت های فلزی فکر کنید و آن را در برنامه خود قرار دهید. در ادامه نیز به دلایل این پیشنها اشاره میکنیم.

کاربرد سازه فلزی در صنایع

صنعت ساختمانی: در صنعت ساختمانی، اسکلت های فلزی از جمله فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ برای ساخت ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی، و سازه های عمومی (مانند پل ها و سد ها) استفاده می شوند. همچنین در ساخت و نصب سیستم های نواری فلزی مانند درب و پنجره ها و سیستم های تهویه مکانیکی نیز کاربرد دارند.

صنعت حمل و نقل: در صنعت خودروسازی، قطعات فلزی به عنوان بخش های اصلی وسایل نقلیه شامل خودروها، اتوبوس ها، قطارها، هواپیماها و قایق ها استفاده می شوند. سازه های فلزیدر ساخت و نصب قطعات ریلی و تجهیزات صنایع راه آهن نیز کاربرد دارند.

صنایع فضایی و دفاعی: سازه های فلزی در صنایع فضایی برای ساخت قطعات و تجهیزات فضایی مورد استفاده قرار می گیرند و در ساخت تجهیزات نظامی و دفاعی، وسایل ارتباطاتی و سازه های مرتبط با صنایع دفاعی نیز از سازه فلزی استفاده می شود.

صنایع نفت، گاز و انرژی: در ساخت سازه  پالایشگاه ها و تجهیزات مرتبط با صنایع نفت و گاز از سازه فلزی به شکل گسترده ای استفاده می شود.

صنایع معدنی و فلزات: در ساخت تجهیزات معدنی مانند دستگاه های حفاری و حمل و نقل مواد معدنی از سازه فلزی استفاده می گردد. در صنعت استخراج و فرآوری فلزات نیز سازه های فلزی برای ساخت تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند.

دلایل کاربرد سازه فلزی در صنایع مختلف

مزایای منحصر به فرد و ویژگی های بسیار زیاد سازه های فلزی سبب شده است که این سازه ها جایگزین مدرنی برای سازه های بتنی و چوبی باشند. مواردی که در این بخش ذکر میکنیم دلایل عمده ای هستند که باعث شده سازه های فولادی در بین صنایع مختلف محبوب و پر کاربرد باشند:

ساخت سازه فلزی
  • پایین بودن وزن سازه های فلزی در مقایسه با سازه های بتنی
  • قیمت به صرفه تر
  • طول عمر بالاتر اسکلت های فلزی در مقایسه با سازه های بتنی سنتی
  • سرعت بالای ساخت و ساز
  • نصب ساده در نسبت به سازه های سنتی
  • انعطاف پذیری در طراحی سازه
  • استحکام و مقاومت بالاتر در برابر آتش و حرارت
  • مقاومت بیشتر در برابر زمین لرزه
  • چند کاربره بودن و مطابقت متریال
  • امکان تهیه قطعات در انواع اشکال و ابعاد به شکل ساده تر
  • امنیت بیشتر که ناشی از استحکام و مقاومت سازه فلزی است

عوامل موثر بر قیمت اسکلت فلزی

اگر صنعت کسب و کار خود را در میان صنایع بالا یافتید و حالا به مرحله ای رسیده اید که میخواهید قیمت اسکلت فلزی را برآورد کنید، این قسمت از مقاله مخصوص شماست. قیمت خرید سازه فلزی بر اساس عوامل مختلفی تعیین میشود که هرکدام ممکن است با توجه به طراحی یا کاربردی که برای سازه خود مد نظر دارید دچار اختلافاتی باشد.

اندازه و مقیاس پروژه

 ابعاد و مقیاس پروژه بر تعداد و نوع مواد مصرفی، زمان و نیروی کار مورد نیاز تأثیر می گذارد. مشخصا هرچقدر ابعاد یک پروژه بزرگ تر باشد، نیاز به متریال بیشتری برای پیاده سازی دارد.

قیمت سازه فلزی

طراحی و مهندسی

 پیچیدگی طراحی و مهندسی سازه نیز جزو عواملی است که بر قیمت تأثیرگذار خواهد بود. سازه هایی با طراحی پیچیده نیاز به مهندسی دقیق تر دارند که ممکن است هزینه ها را افزایش دهند. این طراحی ها متناسب با کاربرد سازه فلزی در صنایع انجام میشود و طبیعتا طراحی های پیچیده تر هزینه بیشتری نیاز دارند.

زمان اجرا

زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه نیز به عنوان یک عامل مهم در محاسبه هزینه ها در نظر گرفته خواهد شد. در یک توضیح ساده میتوان بیان کرد که وقتی پیچیدگی ها و یا ابعاد یک پروژه صنعتی زیاد باشد، زمان بیشتری برای اجرا و پیاده سازی نیاز دارد. در نتیجه هزینه ای که باید برای نیروی انسانی جهت ساخت سازه پرداخت میشود نیز بالاتر میرود. همین عوامل سبب میشود قیمت نهایی پروژه کمی بیشتر شود.

شرایط محیطی

محل قرارگیری پروژه، شرایط آب و هوا، نوع خاک و سایر عوامل محیطی نیز بر قیمت اجرای سازه تأثیر می گذارد. چرا که اجرا و نصب سازه های فلزی در برخی محیط ها دشوارتر از دیگر موقعیت های مکانی است و این دشوار بودن میتواند به دلیل شرایط مختلفی باشد. این مشکلات و موانع میتواند در بعضی موارد سبب افزایش قیمت سازه شود.

نوع متریال مصرفی

نوع و کیفیت متریال مصرفی نیز بر قیمت تأثیرگذار است. مثلاً انتخاب فولاد با کیفیت بالا در مقایسه با فولاد معمولی هزینه را افزایش خواهد داد. اما فراموش نکنید که کیفیت بالاتر متریال با وجود گران بودن در ابتدای راه، در آینده شما را از آسیب های احتمالی و خساراتی که میتواند هزینه بر باشد حفظ میکند.

سخن پایانی

سازه های فلزی کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارند و ممکن است حتی صنعتی وجود داشته باشد که برای نگهداری یا ذخیره ابزار و یا هر کاربری دیگری از اسکلت های فلزی استفاده کند اما در بین لیست ما نباشد. شاید بهتر باشد اینطور بگوییم که سازه های فلزی در صنایع نام برده شده در این مقاله رواج بسیار زیادی دارند و در بین اکثر مردم شناخته شده هستند. این مزایا و کاربردها تنها چند مثال ملموس و ساده برای شما بود تا بیشتر با استفاده از سازه های فلزی در صنایع مختلف آشنا شوید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.