ساندویچ پنل

نصب ساندویچ پانل دیواری |نکات مهم در اجرای ساندویچ پانل دیواری

نصب ساندویچ پانل دیواری |نکات مهم در اجرای ساندویچ پانل دیواری

ایده استفاده و نصب ساندویچ پانل های دیواری برای پوشش دیوارها و سقف انواع ساختمان ها، اولین بار در دهه 1930 مطرح شد. در آن زمان، آزمایشگاه محصولات جنگلی ایالات متحده (FPL) تحقیقاتی را در مورد استفاده از پانل های پوستی برای ساخت ساختمان های پیش  ساخته انجام داد. اولین خانه با نصب ساندویچ پانل های دیواری در سال 1937 در ایالات متحده ساخته شد.

در دهه  های 1940 و 1950، نصب و اجرای ساندویچ پانل های دیواری در صنعت ساختمان سازی رونق یافت. این پانل ها به دلیل مزایایی مانند وزن سبک، سرعت نصب و عایق بندی مناسب، مورد استقبال بسیاری از فعالان در صنعت ساختمان قرار گرفتند.

می توان گفت که امروزه ساندویچ پانل دیواری به یکی از رایج  ترین مصالح ساختمانی برای پوشش دیوارها و سقف ها تبدیل شده  است. اما یکی از نکات مهم در افزایش طول عمر ساندویچ پانل دیواری رعایت اصول صحیح نصب و اجرای آن می باشد؛ در ادامه با نکات مهم نصب و اجرای ساندویچ پانل دیواری به صورت اصولی می پردازیم.

تأثیر نصب صحیح ساندویچ پانل دیواری در طول عمر ساختمان پیش ساخته

یکی از فاکتورهای مهم برای مشتریان هنگام خرید انواع ساندویچ پانل، مدت زمان ماندگاری و دوام محصول و در واقع طول عمر ساندویچ پانل است. عوامل متعددی در کاهش یا افزایش طول عمر ساندویچ پانل ها موثر هستند که عبارتند از:

  • کیفیت مواد اولیه ساندویچ پانل:

کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت ساندویچ پانل ها، تأثیر مستقیمی بر طول عمر آن  ها دارد. کیفیت نوع ورق ساندویچ پانل و ضخامت رنگ مناسب روی ورق ها می توانند از خوردگی و پوسیدگی ورق ها و در نهایت کاهش طول عمر ساندویچ پانل جلوگیری کنند. نوع فوم عایق ساندویچ پانل نیز عامل مهمی محسوب می شود. در حال حاضر بهترین نوع فوم ساندویچ پانل، فوم عایق پلی یورتان با ویژگی عایق حرارتی و رطوبتی و قابل بازیافت می باشد.

کیفیت مواد اولیه ساندویچ پانل
  • نصب و اجرای ساندویچ پانل (دیواری، سقفی و …):

نصب صحیح  انواع ساندویچ پانل نیز تأثیر زیادی بر طول عمر آن ها دارد. ساندویچ پانل  ها باید به  طور صحیح روی سازه فلزی سوار شوند که درزهای بین آن ها به  طور کامل آب  بندی شوند تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه جلوگیری گردد. جهت نصب و اجرای صحیح ساندویچ پانل بهتر است با یک متخصص مشورت کرده و یا مراحل نصب را توسط فرد با تجربه در این زمینه انجام دهید تا از هرگونه مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کرده باشید.

  • نگهداری صحیح و تعمیرات به موقع:

نگهداری و تعمیرات منظم ساندویچ پانل  ها نیز می تواند در افزایش طول عمر آن  ها تأثیر بسیاری داشته باشد. برای افزایش طول عمر ساندویچ پانل  ها، باید به طور منظم آن ها را از نظر وجود هرگونه آسیب یا خرابی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، باید در اسرع وقت اقدام به تعمیر یا تعویض آن ها کنید. همچنین، باید ساندویچ پانل ها را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع آلودگی و کثیفی روی آن ها جلوگیری شود.

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری

همانطور که گفته شد بهتر است که نصب و اجرای انواع ساندویچ پانل از جمله پانل دیواری، توسط متخصصان در این زمینه انجام گیرد تا از مشکلات و آسیب های احتمالی جلوگیری گردد. مراحل نصب ساندویچ پانل به طور مختصر به شرح زیر می باشند:

  • پایه ریزی:

ابتدا باید پایه  ریزی دیوار انجام شود. این کار با استفاده از مصالحی مانند بتن، آجر یا سنگ انجام می  شود. پایه  ریزی باید محکم و صاف باشد تا بتواند وزن ساندویچ پانل  دیواری را به خوبی تحمل کند.

  • نصب سازه فلزی:

پس از پایه  ریزی، باید سازه فلزی برای نصب ساندویچ پانل  دیواری اجرا شود. این سازه معمولاً از پروفیل  های آهنی یا آلومینیومی ساخته می شود. پروفیل  ها باید با فاصله  های مناسب از یکدیگر نصب شوند تا ساندویچ پانل  ها به طور محکم روی آن  ها قرار گیرند.

  • نصب ساندویچ پانل دیواری:

پس از نصب سازه فلزی، ساندویچ پانل  ها روی آن نصب می شوند. این کار با استفاده از پیچ یا پرچ انجام می  شود. پیچ  ها یا پرچ  ها باید به طور محکم وارد ورق های پانل شوند تا از افتادن آن ها جلوگیری شود.

  • آب بندی کامل:

در نهایت، باید درزهای بین ساندویچ پانل  ها آب بندی شوند. این کار با استفاده از موادی مانند چسب یا درزگیر انجام می شود. آب بندی درزها از نفوذ آب و رطوبت به داخل دیوار به خوبی جلوگیری می کند.

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری 

نکات مهم و کاربردی در نصب و اجرای ساندویچ پانل دیواری

از آنجایی که نصب و اجرای ساندویچ پانل ها تخصصی بوده و نیاز به دانش کافی در این زمینه می باشد، بنابراین رعایت برخی نکات الزامی است که عبارتند از:

  • استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب در نصب ساندویچ پانل الزامی است. به ابزار و تجهیزاتی مانند پیچ گوشتی برقی، دریل، اره برقی و چکش نیاز دارید.
  • ساندویچ پانل  ها باید به  طور محکم روی سازه فلزی قرار گیرند تا از افتادن آن ها جلوگیری شود. برای این کار، باید از پیچ های یا پرچ های مناسب استفاده کنید. همچنین، می بایست فاصله بین پیچ ها یا پرچ ها را به طور مناسب تنظیم کنید تا ساندویچ پانل ها محکم و بدون لغزندگی روی هم قرار گیرند.
  • آب بندی درزهای بین ساندویچ پانل  ها از نفوذ آب و رطوبت به داخل دیوار جلوگیری می کند. برای این کار، می توانید از موادی مانند چسب یا درزگیر استفاده کنید. چسب برای آب بندی درزهای کوچک و درزگیر برای آب بندی درزهای بزرگ مناسب است.
  • برای اطمینان از کیفیت نصب، بهتر است کار را به متخصصان بسپارید.
نصب ساندویچ پانل دیواری

آمورش نحوه نصب ساندویچ پانل دیواری

  1. اولین قدم برای ساخت یک ساختمان پیش ساخته مستحکم، انتخاب محل مناسب برای زیرسازی و فونداسیون است. این انتخاب با بررسی کامل نقشه فنی انجام می  شود.
  2. در مرحله دوم، برای اجرای فونداسیون اصولی، دیوارهای کرسی چینی باید با ارتفاعی بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر ساخته شوند. این ارتفاع، طبق خواسته کارفرما تعیین می شود و هدف از آن، جلوگیری از آسیب به ساندویچ پانل های دیواری است.
  3. در مرحله سوم، پروفیل ها باید با دقت و ظرافت به یکدیگر جوشکاری شوند. پیچ  های سر مته دار نیز باید در هر متر مربع، با توجه به قطر پروفیل، به ساندویچ پانل ها و پروفیل متصل گردند.
  4. در مرحله چهارم، باید نبشی ها را با استفاده از دریل و پیچ، روی پنل دیواری قرار داده و محکم کنیم.
  5. برای جلوگیری از نفوذ آب به مقاطع دیواری، باید از اسپری پلی اورتانی استفاده کنیم. سپس، ساندویچ پانل دیواری بعدی را متصل می کنیم.
  6. در مرحله پایانی، برای زیباسازی و بهبود ظاهر سازه، از درزگیر و ورق های فلاشینگ استفاده می کنیم.

کیفیت نصب ساندویچ پانل دیواری، یکی از عوامل مهم در تعیین دوام و کارایی این محصول است. اگر نصب ساندویچ پانل دیواری به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی مانند نشتی آب، نفوذ گرد و غبار و حتی ریزش سقف ایجاد شود. بنابراین، انتخاب یک نصاب ماهر و باتجربه برای نصب ساندویچ پانل دیواری بسیار مهم است.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.