ساندویچ پنل

تاثیر و اهمیت دانسیته بر عملکرد ساندویچ پانل ها

تاثیر و اهمیت دانسیته بر عملکرد ساندویچ پانل ها

ساندویچ پانل ها به دلیل مزایای زیادی همچون عایق بندی قوی و مقاومت مناسب در برابر بسیاری از عوامل، کاربرد زیادی در تولید انواع کانکس و خانه های پیش ساخته دارند. یکی از فاکتورهایی که میتواند عملکرد ساندویچ پانل را تحت تاثیر قرار دهد، دانسیته ساندویچ پانل است. بسیاری از مردم با این مفهوم ساده آشنایی ندارند اما اگر اطلاعات کافی درمورد دانسیته ساندویچ پانل ها داشته باشید، میتوانید با دقت بیشتری اقدام به خرید کانکس یا دیگر محصولات تولید شده از ساندویچ پانل کنید.

دانسیته چیست؟

به زبان ساده، دانسیته همان چگالی یا میزان جرم موجود در واحد حجم است. از همین موضوع میتوان نتیجه گرفت که ساندویچ پانلی که سنگین تر است، دانسیته یا چگالی بیشتری دارد و از فشردگی بیشتری نیز برخوردار است. چیزی که شاید خیلی از مردم اطلاع نداشته باشند این است که هر چه دانسیته ساندویچ پانل بیشتر باشد، میزان استحکام و مقاومت فوم آن بیشتر خواهد بود. این موضوع میتواند عملکرد ساندویچ پانل را تحت تاثیر قرار دهد و در این مقاله قصد داریم تا به بررسی همین مورد بپردازیم.

دانسیته فوم ساندویچ پانل

کاربرد دانسیته در ساندویچ پانل

ساندویچ پانل از دو ورق فلزی در دو طرف به عنوان محافظ و یک لایه میانی از جنس یک فوم خاص تشکیل شده است که درواقع به منظور عایق بندی استفاده میشود. کاربرد دانسیته در ساندویچ پانل ها بیشتر در همین لایه میانی به چشم می آید. چرا که هر چقدر دانسیته فوم میانی ساندویچ پانل بالاتر باشد، فوم و در نهایت ساندویچ پانل عایق بهتری خواهد بود. اهمیت دانسیته در ساندویچ پانل به دلیل ایجاد عایق بهتر در برابر دمای بیرونی است و تمام خواص فیزیکی و مکانیکی ساندویچ پانل و محصول تولید شده از این متریال را تحت تاثیر قرار میدهد. دانسیته بالاتر در فوم ساندویچ پانل تاثیر مستقیم بر وزن پانل دارد و سبب سنگین شدن ساندویچ پانل میشود. به همین دلیل توصیه میشود که با متخصصین مشورت کرده و دانسیته متناسب با محل نصب پروژه و نیاز خود برای ساندویچ پانل در نظر داشته باشید.

تاثیر دانسیته بر عملکرد ساندویچ پانل

همانطور که میدانید ساندویچ پانل ها انواع دیواری و سقفی دارند که بر حسب نیاز برای پروژه انتخاب میشوند. اهمیت دانسیته برای ساندویچ پانل در جایی مشخص میشود که میزان عایق بودن ساندویچ پانل مورد بحث است. وقتی دانسیته بالا باشد، فوم به کار رفته در قسمت میانی ساندویچ پانل فشرده تر است و در نتیجه در برابر اختلاف دمای بیرون و داخل مقاوم تر است و به طور کلی عایق بهتری خواهد بود. به همین منظور از دانسیته بالاتری در ساندویچ پانل های دیواری بهره گیری میشود تا تمام ابعاد پروژه نهایی عایق بندی شود.

به دلیل عملکرد بهتر و فشردگی بیشتر فوم، ساندویچ پانلی که دانسیته بالاتری دارد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. اگر به فکر خرید ساندویچ پانل دست دوم نیز هستید، حتما دانسیته ساندویچ پانل را بررسی کنید. البته که خرید ساندویچ پانل دست دوم توصیه خوبی نیست.

اگر عایق بندی صوتی و دمایی برای شما اهمیت زیادی دارد، دانسیته بالاتر را انتخاب کنید. اگر فوم به کار رفته در ساندویچ پانل متراکم تر باشد، خیلی کم تر صوت و دما را از خود عبور میدهد. علاوه بر عایق صوت و حرارت، تراکم بالای فوم ساندویچ پانل، تاثیر زیادی بر طول عمر و دوام آن نیز خواهد داشت چرا که با مقاومت بیشتر در برابر اختلاف دمایی، احتمال آسیب دیدن آن در طول زمان کمتر میشود.

دانسیته چیست

انواع ساندویچ پانل و دانسیته آن ها

فومی که در قسمت میانی ساندویچ پانل به کار میرود میتواند جنس متفاوتی داشته باشد. چند مورد رایج آن ها شامل فوم پلی یورتان، ساندویچ پانل پشم سنگ و پلی استایرن هستند. در این بین فوم پلی یورتان بیشترین دانسیته را دارد. هر کدام از این فوم ها دانسیته مختص خود را دارند و متناسب با کاربرد انتخاب میشوند و معمولا ساندویچ پانل های دیواری دانسیته بالاتری دارند.

نوع ساندویچ پانلمقدار دانسیتهمشخصات
فوم پلی اورتان40+2 کیلوگرم بر متر مکعبدانسیته بالا – تراکم خوب – مقاومت و استحکام بالا – ضد حریق
فوم پلی استایرن20+2 کیلوگرم بر متر مکعبدانسیته کمتر – عایق خوب در برابر صوت
فوم پشم سنگ120+2 کیلوگرم بر متر مکعبدانسیته بالا – عایق بسیار مناسب در برابر صوت، گرما و رطوبت
فوم پشم شیشه30 تا 50 کیلوگرم بر متر مکعبهزینه کمتر

کلام پایانی

انتخاب بهترین نوع ساندویچ پانل که از فوم با دانسیته مناسب برای هدف شما تولید شده باشد اهمیت بسیار زیادی دارد و میتواند در موفقیت پروژه، طول عمر و دوام آم تاثیر گذار باشد. با انتخاب یک تولید کننده معتبر و با سابقه مثل سازه پوشش ماموت میتوانید بهترین ساندویچ پانل را با دانسیته متناسب با هدفتان انتخاب کنید. مشاوران متخصص در این مجموعه همواره آماده راهنمایی شما هستند.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.