ساندویچ پنل

تفاوت ساندویچ پانل آلوزینک و ساندویچ پانل گالوانیزه

تفاوت ساندویچ پانل آلوزینک و ساندویچ پانل گالوانیزه

ساندویچ پانل ها از یک فوم به عنوان هسته میانی و دو لایه ورق در طرفیت تشکیل شده است. این دو لایه ورقی میتواند جنس های متفاوتی داشته باشد که دو مورد از رایج ترین آن ها موجب تولید ساندویچ پانل آلوزینک و ساندویچ پانل گالوانیزه میشوند و که در ساخت محصولاتی همچون کانکس و خانه های پیش ساخته کاربرد دارند. ساندویچ پنل ها را میتوان در دیوارها و سقف های این محصولات استفاده کرد. هر نوع آن ها (ساندویچ پنل دیواری یا سقفی) ویژگی هایی دارند که متناسب با کاربردشان هستند. اما این دو جنس ساندویچ پانل (آلوزینک و گالوانیزه) چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ کدام یک برای شما انتخاب مناسب تری هستند؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ساندویچ پانل آلوزینک چیست؟

در این نوع از ساندویچ پانل ها، ورق هایی که در دو طرف هسته ساندویچ پانل قرار گرفته اند از جنس آلوزینک هستند. ورق های آلوزینک از آلیاژی تولید شده اند که شامل ۵۵ درصد آلومینیوم، ۴۳.۴ درصد روی و ۱.۶ درصد سیلیکون است. این از ساندویچ پانل مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد و به همین دلیل کاربردهای بسیاری نیز دارد. به دلیل استفاده از آلومینیوم به عنوان فلز اصلی در این ساندویچ پانل ها، وزن نهایی آن ها نسبت به دیگر انواع سبک تر خواهد بود.

ساندویچ پانل گالوانیزه

ساندویچ پانل گالوانیزه

ورق های گالوانیزه که در تولید ساندویچ پانل به کار برده میشوند درواقع از جنس فولاد هستند که با روی پوشانده شدند تا احتمال زنگ زدگی و خوردگی آن ها در صورت تماس با رطوبت کاهش یابد. به دلیل استفاده از فولاد در تولید ساندویچ پانل های گالوانیزه، وزن سنگین تری نسبت به ساندویچ پانل های آلوزینک دارند.

مزایای ساندویچ پانل آلوزینک نسبت به گالوانیزه

هردوی این جنس ساندویچ پنل ها بسیار کاربردی و رایج هستند اما بسیاری از افراد از مزایای منحصر به فرد ساندویچ پانل های آلوزینک بی خبر هستند و نمیدانند فرق بین ساندویچ پانل آلوزینک و گالوانیزه چیست.

یکی از باورهای اشتباه عموم مردم این است که ساندویچ پانل های گالوانیزه در برابر رطوبت مقاوم و ضد زنگ هستند! در حالی که ساندویچ پانل های گالوانیزه تنها تا میزان رطوبت 60 درصد میتوانند از خود مقاومت نشان دهند و اگر در معرض رطوبتی بیش از این میزان قرار گیرند، آسیب میبینند. اما در مقابل، ساندویچ پانل های آلوزینک در برابر رطوبت زیاد مقاومت بیشتری دارند و دچار زنگ زدگی نمیشوند. به همین دلیل در تولید محصولاتی که در مناطق مرطوب قرار خواهند گرفت (مثل جنوب کشور) از ساندویچ پانل های آلوزینک استفاده میشود.

به دلیل مقاومت بالایی که ساندویچ پانل های آلوزینک در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف دارند، طول عمر بالاتری نیز نسبت به ساندویچ پانل های آلوزینک دارند. علاوه بر این در صرفه جویی انرژی نیز نقش پررنگی دارند.

ساندویچ پانل های گالوانیزه در برابر ضربه نیز مقاومت کمتری نسبت به نوع آلوزینک دارند. این مقاومت کمتر به دلیل کم بودن انعطاف آن ها می باشد. در حالی که آلوزینک انعطاف پذیری بیشتری دارد و در صورت ضربه خوردن هم میتوانند به شکل قبلی خود برگردند. در کنار این مزیت میتوان اشاره کرد که ساندویچ پانل های آلوزینک در برابر فرسایش ها نیز سختی بیشتری دارند و به آسانی خراب نمیشوند.

تفاوت ساندویچ پانل آلوزینک و گالوانیزه

قیمت ساندویچ پانل آلوزینک و گالوانیزه

مشخصا به دلیل مزایای زیادی که آلوزینک دارد، قیمت ساندویچ پانل های آلوزینک بیشتر از ساندویچ پانل های گالوانیزه است. اما با توجه به طول عمر بیشتری که برای محصول به دنبال دارند، انتخابی به صرفه و معقول هستند. از طرفی باید در نظر گرفت که هزینه تعمیر و یا تعویض ساندویچ پانل های گالوانیزه در محیط هایی که رطوبت بالایی دارند میتواند بسیار بیشتر از خرید اولیه ساندویچ پانل آلوزینک باشد. اختلاف قیمت بین این دو جنس ناچیز است و با توجه به اینکه خرید ساندویچ پانل آلوزینک در آینده موجب صرفه جویی در هزینه های میشود، انتخاب بهتری خواهد بود.

کاربرد ساندویچ پانل های آلوزینک

  • با توجه به اینکه این جنس ساندویچ پنل ها مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند، برای تولید کانکس هایی که در مناطق شرجی و با رطوبت بالا قرار دارند استفاده میشوند.
  • در قسمت هایی از کانکس یا ساختمان پیش ساخته ساندویچ پانل که اصطلاحا محیط های خیس نامیده میشوند. مثل آشپزخانه یا حمام و سرویس بهداشتی.
  • تولید ویلاهای پیش ساخته که در مناطق مرطوب قرار داده میشوند.
  • تولید محصولات مختلف برای مناطقی که اسیدیته بالایی دارند.
  • ساخت مراکز بهداشتی
  • ساندویچ پانل های اتاق تمیز
  • سقف استخر ها

ساندویچ پانل های سازه پوشش ماموت

سازه پوشش ماموت با تجربه و سابقه بالا در تولید انواع کانکس، خانه پیش ساخته و ویلاهای پیش ساخته از ساندویچ پانل های تولیدی خود در این محصولات استفاده میکند. در تولیدات ماموت به طور پیش فرض از ساندویچ پانل های آلوزینک استفاده میشود چرا که این جنس کیفیت، دوام و طول عمر بالاتری دارد و ماموت همواره در تلاش است تا بهترین محصولات را به مشتریان خود ارائه دهد. با این حال مشتریان میتوانند متناسب با سلیقه خود و بودجه ای که مد نظر دارند، از ساندویچ های گالوانیزه نیز استفاده کنند. اگر همچنان نمیدانید که کدام نوع ساندویچ پانل برای شما مناسب است، با تماس با مشاورین سازه پوشش ماموت بهترین راهنمایی در مورد انتخاب جنس ساندویچ پانل را دریافت کنید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.