اتاق ایزوله

ساندویچ پانل اتاق تمیز یا کلین روم (clean room) چیست؟

ساندویچ پانل اتاق تمیز یا کلین روم (clean room) چیست؟

اتاق تمیز (‍Clean Room) چیست؟

اتاق تمیز یا ‍Clean Room به محیطی گفته می‌شود که در آن استانداردهای كنترل مقدار آلاینده‌‌های زیست محیطی، جهت انجام تحقیقات علمی خاص و یا تولید تجهیزات بسیار حساس رعایت شده باشد.

در صنایع حساس و استراتژیكی مانند صنایع هسته‌ای، داروسازی، تجهیزات پزشكی، صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، فضایی، صنایع غذایی و یا بیمارستان‌‌ها میبایست مقدار آلاینده‌‌های زیست محیطی شامل: گرد و غبار، میکروب‌‌های هوازی، بخارات شیمیایی معلق، در سطح پایین و کنترل شده‌‌ای نگه داشته شوند و بسیار پایین‌‌تر از حد معمول فضای یک محیط بسته ‌باشد و همچنین لازم است دیگر شرایط محیطی اعم از رطوبت، سرما، گرما و حتی فشار نیز تحت کنترل باشند.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل

امكانات و تجهیزات مورد استفاده در اتاق تمیز

در اتاق تمیز یا كلین روم، عدم وجود هرگونه آلودگی و جلوگیری از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو استفاده از تمام تجهیزات موردنیاز در اتاق تمیز و به روز بودن آن‌ها ضروری نیز می‌باشد و لازم است بدانید كه برای طراحی و ساخت یك اتاق تمیز باكیفیت و استاندارد، نیاز به تجهیزات و لوازم باكیفیت نیز دارید در غیر اینصورت اتاق تمیز از بهره وری و كاربرد كافی برخوردار نخواهد بود. از لوازم اولیه و مهم یك اتاق تمیز می توان به موارد زیر اشاره كرد:

باكس فیلتر هوا:

فن فیلتر یونیت یكی از مهم ترین تجهیزات اتاق تمیز می باشد كه وظیفه به گردش درآوردن هوا را در كلین روم دارد.

پنجره‌های مخصوص:

بهتر است كه پنجره‌های اتاق تمیز از شیشه‌های دو جداره با ضخامت‌های 50، 60 و 80 میلی‌متر باشد.

ساندویچ پانل اتاق تمیز:

سطح ساندویچ پانل اتاق تمیز جهت جلوگیری از تجمع باكتری و میكروب و همچنین سهولت شستشو باید صاف باشد.

میز، قفسه و لوازم استیل:

استفاده از لوازم استیل ساده و بدون پانچ، به شما در گردش هوای بهتر و جلوگیری از تجمع باكتری نیز كمك می‌كند.

دوش هوای اتاق تمیز:

دوش هوای اتاق تمیز نیز از لوازم ضروری می‌باشد كه در آن با استفاده از سنسورهای قوی از نفوذ گرد و غبار به داخل اتاق جلوگیری می‌كند.

پس باكس‌ها:

پس باكس‌ها از جمله لوازمی هستند كه برای انتقال كالا از بیرون به داخل و بالعكس استفاده می‌شوند و برای جلوگیری از انتقال آلودگی بسیار كمك كننده هستند.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سردخانه ای وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل سردخانه ای

اتاقك توزین:

اتاقك تمیز می‌تواند از هوای موجود داخل اتاق تمیز نمونه برداری كرده و میزان ذرات آلوده هوا را تشخیص دهد. طراحی و ساخت اتاقك توزین در اتاق‌های تمیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ساندویچ پانل از الزامات اصلی اجزاء تشكیل دهنده اتاق های تمیز

یكی از الزامات اصلی اجزاء تشكیل دهنده اتاق‌های تمیز، پوشش سقف و دیوارها با استفاده از ساندویچ پانل‌هایی مخصوص است كه میبایست با ایجاد سطحی كاملا صاف، ضمن جلوگیری از تجمع باكتری و میكروب‌ها باعث سهولت در انجام شستشو گردد. این نوع ساندویچ پانل‌ها میبایست حداكثر مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی را داشته باشند.

طول عمر كلین روم كاملا وابسته به نوع ورق، ضخامت پوشش گالوانیزه و یا پوشش آلوزینك، ضخامت پوشش رنگ روی ساندویچ پانل و همچنین نوع فوم پلی ایزوسیونات است. این طول عمر عددی، می‌تواند بین 20 تا 40 سال باشد.

ساندویچ پانل از الزامات اصلی اجزاء تشكیل دهنده اتاق های تمیز

از ویژگی‌های ساخت اتاق تمیز با ساندویچ پانل ویژه اتاق تمیز می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • صرفه جویی در هزینه‌های پروژه
  • ساخت و نصب آسان
  • كاهش مصرف انرژی
  • جلوگیری از نفوذ آلودگی به دلیل سطح صاف
  • مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و گرما
  • سازگار با محیط زیست

در حال حاضر، ساندویچ پانل‌های مخصوصِ اتاق‌های تمیز سازه پوشش ماموت با رعایت حداكثر استانداردهای كیفی مواد اولیه و تولید، منحصر به فردترین مصالح ساختمانی مدرن و انتخاب اصلی طراحان و سازندگان اتاق‌های تمیز هستند.

کاربردهای ساندویچ پانل اتاق تمیز در صنایع مختلف:

ساندویچ پانل اتاق تمیز معمولا در صنایع حساس كه نیاز به مراقبت ویژه در برابر آلودگی و هر گونه آسیب دارند، استفاده می‌شود. برخی از این صنایع عبارتند از:

  • صنایع دارو سازی
  • تجهیزات پزشكی
  • آرایشی و بهداشتی
  • تولیدات مواد غذایی
  • اپتیك و لیزر
  • هوا و فضا
  • و…

نصب ساندویچ پانل اتاق تمیز

در نصب ساندویچ پانل اتاق تمیز به جهت جلوگیری از خسارت‌های محتمل و همچنین به دلیل اینكه پیاده سازی و ساخت استاندارد اتاق تمیز در عملكرد آن موثر می‌باشد، بهره گیری از نیروی متخصص بسیار اهمیت دارد تا بتوانید تمام مراحل پوشش و سقف را به درستی انجام دهید. عملیات نصب ساندویچ پانل اتاق تمیز از لحاظ زمانی بسیار سریع نصب شده و در مدت زمان کوتاهی پروژه آماده بهره برداری می‌گردد.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سقفی وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل سقفی

با توجه به کاربری فضای مورد نظر، ‌تیم طراحی سازه پوشش ماموت اقدام به برآورد اولیه از مقادیر مورد نیاز برای پروژه خواهد كرد، که پس از بررسی کارفرما و تایید ایشان تیم طراحی وارد فاز عملیاتی شده و به دلیل تسریع در زمان ساخت برخی از جزییات به صورت شاپ دراوینگ  Shop Drawing توسط واحد مهندسی با نرم افزار AUTO CAD  تهیه و به واحد تولید ارجاع می‌شود.

منظور از شاپ دراوینگ، نقشه‌هایی است که پیش از تولید ساندویچ پانل‌ها تهیه و در آن مشخصات پانل‌های تولیدی، سایز و ابعاد، طول و تعداد، جانمایی آن‌ها بر روی نما و  متریال مصرفی می‌باشد. این نقشه‌ها را از روی نقشه‌های كلین روم تهیه و پس از تایید مشاور کارفرما و یا نظر ایشان جهت تولید به کارخانه ارسال می‌نمایند و متعاقبا پس از تولید به محل پروژه ارسال می‌گردند تا تیم نصب با دقت عمل بسیار بالا بتواند عملیات نصب را به گونه‌ای انجام دهند كه پروژه بتواند تمام استانداردهای لازم و مرتبط را دریافت نماید.

نصب ساندویچ پانل اتاق تمیز

در انتخاب و خرید ساندویچ پانل اتاق تمیز به چه مواردی باید توجه داشت؟

ساندویچ پانل‌های كلین روم نباید هیچگونه قوس و انحنایی داشته باشند لذا انتخاب ضخامت ورق، یكی از نكته‌های بسیار مهم است، به دلیل جلوگیری از هر گونه اعوجاج در تولید ساندویچ پانل كلین روم، بسیار بهتر است كه از ضخامت‌های بالای 0.5 میلیمتر استفاده گردد.

كارخانه تولیدكننده ورق گالوانیزه و رعایت استانداردها بسیار اهمیت دارد. كیفیت تولید هر یک از كارخانجات متفاوت است،‌ لازم به توضیح است ورق فولاد مباركه كیفیت برتر را دارد و ورق های مورد استفاده در سازه پوشش ماموت ساخت این كارخانه است.

نوع رنگ و پوشش رنگ می‌تواند در ویژگی‌های ساندویچ پانل اتاق تمیز موثر باشند. جنس و نوع رنگ در 2 نوع پلی استر و سوپر پلی استر دوام بالا یا HDP می باشد. پوشش رنگ در سازه پوشش ماموت High Durable Super Polyester است.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سقفی وارد لینک روبرو شوید:  ساندویچ پانل سقفی

جنس عایق پلی اورتان مورد بحث نیز هست. این عایق در دو شكل نسل قدیم پلی اورتان و نسل جدید پلی ایزوسیونات تولید می شود و در گریدهای حریق B1  و B2 تولید می شوند، عایق استفاده شده در سازه پوشش ماموت از نسل جدید پلی ایزوسیونات و دارای گرید حریق B2-PIR و تحت لایسنس بایر آلمان است.

سازه پوشش ماموت با رعایت بالاترین استانداردهای مرتبط و استفاده از بهترین مواد اولیه و جدیدترین تكنولوژی‌های جهان، توانسته است حرف اول كیفیت در صنعت تولید ساندویچ پانل در كشور را بزند و شعار تجربه بهترین‌ها را به تحقق برساند.
جهت ثبت سفارش و یا دریافت مشاوره تخصصی از كارشناسان سازه پوشش ماموت، پس از برقراری ارتباط با واحد صدای مشتری از طریق تلفن 4500، خدمات درخواستی مشتری سریعا ثبت و به واحدهای اجرایی مرتبط ارجاع می‌شود و وابسته به اینكه خدمات مورد نیاز بناست در كدام استان داده شود از بین 2 تا 5 روز بهترین سرویس ممكن ارائه خواهد شد.

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل با کارشناسان سازه پوشش ماموت در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.